Подолати тіньову економіку та стимулювати виробництво: BAT Україна розповідає про інвестиції, війну та перспективи розвитку галузі.
Оксана Сердюк займає посаду генеральної директорки компанії BAT в Україні.
Ви обійняли посаду генеральної директорки BAT Україна всього два місяці тому. Яким чином розвивалася ваша кар'єра в цій компанії?
Мій шлях у BAT розпочався майже два десятиліття тому. У 2005 році я стала частиною компанії, зайнявши посаду стажерки в маркетинговому відділі. Маючи спеціалізацію в торговому маркетингу та дистрибуції, я отримала можливість спробувати свої сили на більш ніж десяти різних посадах у різних підрозділах компанії. Наприклад, перед тим як стати генеральною директоркою в Україні, я працювала в Румунії, де займалася діджитальними аспектами маркетингу в регіоні південно-східної Європи.
Які спільні риси можна знайти у виконанні роботи на різних ринках, та якими успіхами ви найбільше пишаєтеся?
British American Tobacco -- велика міжнародна компанія із розвиненою корпоративною культурою, тому в кожній країні ти відчуваєш спільність підходів. Наріжним каменем будь-якої ролі в організації є робота з людьми -- від взаємодії із споживачами і до управління персоналом. Я пишаюся трансформацією, яку пройшла компанія, починаючи бізнес із новими категоріями як-от ТВЕНи чи нікотинові паучі. Поява нових продуктів спонукала нас до впровадження принципово нових практик у взаємодії із споживачами та в цілому на ринках нових категорій.
Ви стали першою жінкою, яка очолила BAT в Україні. Що цей досвід означає для вас особисто?
Питання гендерної рівності у BAT завжди розвивалося природно, оскільки компанія високо цінує професіоналізм і надає можливості для особистісного зростання. Якщо звернути увагу на український офіс, ми можемо побачити, що історично у нас була збалансована присутність чоловіків і жінок на всіх рівнях. На сьогодні жінки займають 38% посад у комерційному відділі та 42% управлінських позицій. Для нас рівність — це не просто модний тренд, а основоположна цінність. Я вважаю, що бути жінкою-лідером на високій посаді — це можливість впроваджувати інновації, підвищувати стандарти співпраці та сприяти етичному лідерству.
Які пріоритети ви визначили для себе на початку роботи в новій ролі та як війна впливає на здатність планування?
Для ВАТ Україна, як і всіх українців, війна почалася ще у 2014 році, і з того часу безпека працівників залишається основним пріоритетом. Вже тоді ми напрацьовували перший досвід евакуації людей із зон ризику, допомагали з переїздом і забезпечували роботу в безпечніших регіонах. На жаль, з початком повномасштабного вторгнення виклики зросли. Окрім турботи про безпеку працівників, довелося перебудовувати логістику, бізнес-процеси та забезпечувати роботу підприємства попри удари по енергосистемі. Ми щодня аналізуємо безпекову ситуацію і адаптуємо операційну модель до наявних умов.
Як конфлікти відобразилися на функціонуванні операцій та системах логістики?
У BAT сталий розвиток навіть у кризу -- частина стратегії. Ми застосовуємо підхід Business Continuity Management (BCM), який допомагає виявляти загрози, оцінювати їх, готувати плани реагування та посилювати стійкість організації.
На початку широкомасштабної агресії, застосування BCM-підходу дозволило нам розробити та протестувати додаткові стратегії й сценарії для постачання матеріалів, виробництва та імпорту готової продукції, а також забезпечення безпеки та здоров'я нашого персоналу. Завдяки цьому, ми одними з перших змогли відновити повноцінну діяльність фабрики вже в квітні 2022 року. У тому ж році ми успішно локалізували виробництво ТВЕНів і наразі залишаємося єдиним їх виробником в Україні.
Яка вартість локалізації виробництва і чи розглядаєте можливість залучення додаткових інвестицій у найближчій перспективі?
Запуск виробництва нової продукції в Україні як-от ТВЕНів потребував інвестицій понад 50 млн фунтів у нові та модернізовані виробничі лінії. Втім, ми не обмежуємося одним лише удосконаленням виробництва, а й активно працюємо над впровадженням енергоефективних та екологічних рішень. Просто зараз ми одночасно реалізуємо декілька проєктів: встановлюємо сонячну станцію, системи внутрішньої генерації та енергоменеджменту, рекуперації тепла та змінюємо обладнання на більш енергоефективне. З 2022 року понад 3 млн фунтів спрямовано на енергонезалежність підприємства. Це вже дало результати: зменшення вуглецевого сліду, підвищення ефективності та енергонезалежності й зниження витрат.
Як великий на сьогоднішній день експорт товарів за межі країни?
До початку великої війни, BAT Україна був одним з найбільших експортних постачальників напівфабрикатів та готової продукції на іноземні ринки. Попри те, що війна суттєво скоротила експортні обсяги, нам вдалося зберегти частину експорту і ми постійно працюємо над розширенням експортних можливостей. Так, в 2024-му ми експортували на 30% більше продукції порівняно з 2023 роком. З гордістю можу відзначити, що наша фабрика в Прилуках залишається однією з найбільш ефективних у групі з точки зору собівартості продукції. З урахуванням ратифікації Україною конвенції PEM (Пан-Євро-Середземноморська Конвенція, -- Ред.) та наявності статусу авторизованого економічного оператора, перспективи розширення експорту виглядають реалістично, ми дуже активно працюємо в цьому напрямку.
Чи помічаєте ви зміни у звичках українських споживачів?
Безперечно. До того ж, ці зміни спричинені кількома факторами. Перш за все -- появою нових категорій продуктів, через що ринок став ще більш динамічним. Наприклад, зростає число споживачів, які користуються декількома категоріями продуктів одночасно.
Іншим важливим аспектом, на жаль, є війна та її наслідки. Тому ми вже зараз досліджуємо ситуацію та формуємо уявлення про повоєнну Україну: які будуть споживчі настрої населення, які міграційні тенденції виникнуть, та як зміняться потреби українців у продуктах після їх повернення з-за кордону? У нас є надія на позитивне відновлення країни після війни, проте ми також фіксуємо ряд серйозних загроз, наприклад, подальше зростання нелегального ринку тютюнових товарів.
Який тепер стан справ з нелегальним обігом тютюнових виробів в Україні?
Проблема нелегальної торгівлі сигаретами залишається складним викликом для легального бізнес-середовища. За даними компанії Kantar, у першому кварталі цього року частка тіньового ринку досягла 14,1%, і є всі підстави вважати, що наступне дослідження може показати подальше збільшення обсягу чорного ринку. Під час нещодавньої поїздки до Дніпра ми стали свідками того, як торгівля нелегальними сигаретами та вейпами процвітає навіть у центрі міста. У деяких малих громадах можливість придбати легальні товари стає практично неможливою.
Яким бачите рішення цієї проблеми?
Вихід із цієї ситуації доволі простий та вже продемонстрував свою ефективність -- це зацікавленість у зниженні рівня нелегальної торгівлі з боку вищого керівництва держави та правоохоронних органів. У 2024-му році завдяки такій політичній волі, а також активним діям поліції, БЕБ та податкової, рівень нелегальної торгівлі в Україні знизився з 19,1% до 12,6%. Це принесло держбюджету понад 4,5 млрд грн додаткових надходжень. Втім, наприкінці минулого року, активність правоохоронців значно знизилася і нелегальної продукції знову побільшало.
Якщо рівень нелегальної торгівлі не зміниться протягом 2025 року, ми прогнозуємо, що державний бюджет України втратить 24 мільярди гривень, які є надзвичайно важливими для країни.
В умовах зменшення легального ринку виникає серйозне питання: навіщо продовжувати виробництво в Україні, якщо державні органи не здатні контролювати нелегальну торгівлю? Наразі надзвичайно важливо, щоб це питання стало одним із пріоритетів державної політики, оскільки нелегальна торгівля шкодить економічній стабільності та сприяє розвитку організованої злочинності.
Які конкретні зміни в регуляторній політиці могли б допомогти скоротити нелегальний сегмент і підтримати легальний ринок?
Тютюнова індустрія в Україні є однією з найбільш жорстко регульованих у світі. У нашій країні впроваджено широкий спектр заходів для протидії нелегальному ринку: реєстрація обладнання, контроль за всім виробничим циклом, податкові пости та цілодобове відеоспостереження. Починаючи з жовтня 2023 року, також запроваджено заборону на виробництво сигарет для duty-free, що є унікальним кроком, якого не вжила жодна інша країна.
Проблема не в нестачі інструментів — навпаки, їх удосталь. Головним викликом сьогодні є гарантувати, щоб правила були однаковими для всіх, а не застосовувалися вибірково. В іншому випадку, замість того, щоб захищати, вони можуть перетворитися на пастку для добросовісного бізнесу.
Держава повинна гарантувати, щоб усі учасники ринку дотримувалися рівних стандартів. Для цього не обов'язково впроваджувати нові закони; достатньо ефективно використовувати вже наявні інструменти.
Яким чином тютюнова індустрія, зокрема компанія BAT, підлаштовується під нові регуляторні вимоги євроінтеграції?
За останні півтора року в Україні було реалізовано три етапи реформування законодавства з метою адаптації до європейських стандартів. Уряд ввів заборону на використання капсул та ароматизаторів у сигаретах, змінено вимоги до упаковки тютюнових виробів, обмежено кількість сигарет у пакунках, а також посилено контроль за їх продажем.
Ми підтримуємо гармонізацію з нормами ЄС, але очікуємо більш прогнозованого підходу до законотворчості. Кожна зміна вимагає адаптації виробничих процесів, модернізації обладнання та перегляду відносин із партнерами, що потребує часу і ресурсів.
На жаль, часто з'являються незрозумілі ініціативи, як-от заборона викладки продукції, що двічі була відхилена Верховною Радою. Проте ці пропозиції продовжують повертатися, навіть в умовах війни.
Ми сподіваємося, що майбутні ініціативи будуть зваженими, враховуватимуть досвід ЄС, реалістичність термінів впровадження та вплив на бюджет і бізнес. Ми також сподіваємося, що формуючи фіскальну політику держава перейме досвід зарубіжних держав щодо рівня оподаткування продукції залежно від її впливу на здоров'я споживачів, як це зроблено в Швеції, Великій Британії та інших країнах.
Які тенденції у вживанні тютюнових продуктів ви помічаєте в даний час, і яким чином компанія BAT коригує свою стратегію відповідно до зростаючих вимог суспільства щодо етичності бізнесу та зниження ризиків для здоров'я?
Сьогодні у світі відбуваються зміни в ставленні до куріння та вживання нікотину: все більше людей надають перевагу менш небезпечним варіантам, а суспільство прагне до відкритості та відповідальності з боку компаній.
BAT прагне реалізувати бачення світу без тютюнового диму, впроваджуючи стратегію зниження шкоди, відому як Tobacco Harm Reduction (THR). Основна мета полягає в тому, щоб надати дорослим, які свідомо обирають продовжувати вживати нікотинові продукти, можливість вибору з менш шкідливих альтернатив. Ключовим аспектом є не просто заміна однієї залежності на іншу, а зменшення рівня куріння і покращення здоров'я населення. Країни, які вирішили запровадити контрольований доступ до бездимних альтернатив, як-от Швеція та Японія, вже демонструють значні успіхи у цій сфері.
Ми віримо, що інвестуючи в науку, прозорість і співпрацю можна створити Краще Майбутнє (A Better Tomorrow™) і відповідально змінити індустрію. Саме тому ми запустили наукову платформу Omni™, яка об'єднує дослідження, дані про ризики та регуляторні практики, щоб сприяти відкритому діалогу між експертами, лікарями, політиками та виробниками.
Поділіться інформацією про заходи, які вживає BAT для зменшення свого впливу на екологію.
Охорона навколишнього середовища є невід'ємною частиною ESG-стратегії нашої компанії. Ми зменшили викиди СО₂ на 42% у порівнянні з 2020 роком і маємо намір знизити їх ще на 50% до 2030 року. У червні ми розпочинаємо використання сонячних панелей на нашій фабриці, а з 2026 року модернізація автопарку дозволить щорічно зменшувати викиди ще на 0,5%.
Вже 80% наших відходів підлягають переробці, в той час як менше 1% опиняється на звалищах. Саме тому ми також намагаємося купувати матеріали, що можна переробити.
Відновлене використання води склало 32%, а конденсат, отриманий з кліматичних установок, застосовується для домашніх потреб. Крім того, ми активно розвиваємо стандарт AWS, співпрацюючи з партнерами для збереження водних ресурсів.
Яким чином BAT сприяє розвитку місцевих спільнот та волонтерських проектів у регіонах своєї діяльності, зокрема в умовах повномасштабної агресії?
BAT Україна в основному фокусується на своїй благодійній діяльності в Прилуках та Чернігівській області. Ми надаємо підтримку обласному дитячому будинку, навчально-реабілітаційним закладам, школам, медичним установам та організаціям, що допомагають людям з інвалідністю.
Знаємо, що інклюзивність стала одним із ключових пріоритетів BAT у цей період. Які цілі ставить перед собою українська команда у сфері інклюзивного розвитку?
Інклюзивність завжди була частиною корпоративної культури BAT Україна, але під час повномасштабної війни вона набула нового значення.
У 2024 році ми ініціювали програму "Доступні для ветеранів" у партнерстві з Veteran Hub. Ми здійснили аналіз процесів, запровадили програми для реінтеграції, розширили медичне страхування, надали додаткові відпустки для ветеранів, а також провели навчання команди етичній комунікації. Крім того, ми виконали аудит офісних приміщень і готуємося до реконструкції, щоб забезпечити доступний простір для всіх.
У 2025 році ми продовжуємо цей шлях і впроваджуватимемо найкращі практики в цьому напрямі.