«Ми творимо нову Україну!»
Так говорять у компанії «КМ Медіа». І абсолютно мають рацію. Власне, творити свою країну може кожен із нас. Як уміє. А в «КМ Медіа» роблять це, втілюючи в життя мрії величезного загалу українців, і свої також. Адже видавництво «КМ Медіа» (де КМ – не що інше, як країна мрій), народившись у Чернігові, за 22 роки стало сучасним високотехнологічним виробництвом, єдиним в Україні (!), яке використовує IT-технології та створює «живі» навчальні посібники з електронним застосунком.
А віднедавна для Нової української школи (НУШ), 1-х та 2-х класів, у видавництві розробили електронний освітній ресурс – мультимедійний дидактичний матеріал – відповідно 2 227 та 2 600 відео, анімацій із усіх предметів майже для кожного уроку, у вигляді ігор, казок, логічних завдань, відеозадач та досліджень і навіть гімнастики для очей.
На перший погляд – фантастика. Хоча – ні. Адже сьогодні діти народжуються ніби вже із знаннями, як користуватися багатьма ґаджетами. І до школи вже вільно користуються планшетами й смартфонами та айфонами. Тому традиційна дошка з крейдою, а ще ганчіркою не завжди знайде відгук і розуміння у маленьких смарт-дітей. Їхня психіка вже звикла до живих відеоуроків, анімацій… І це врахували в «КМ Медіа». Як результат – створено навчальний контент для сучасних дітей, саме те, що потрібно сучасній школі.
Маю сказати, що ця компанія – сімейний бізнес. А нині, особливо за кордоном, такому підприємництву найбільше довіряють. У нашому ж випадку в родині є діти, онуки, котрі, до речі, теж допомагають компанії в міру своїх сил.
Зазначу окремо, що прагнення й потреби школи для творців електронних посібників та мультимедійного дидактичного матеріалу – рушійна сила їхніх новацій. І весь їхній колектив пишається тим, що робить.
Наразі – розмова з Євгеном Халімоном, директором «КМ Медіа» й генератором ідей.
– Наша видавнича діяльність має досить давню, за вимірами незалежної України, історію. Вона починалася в Чернігові. Але з 1998 до 2012 року бізнес був у Харкові. Багатьом відомо, що наша компанія в більшості своїх видів діяльності та підходів до роботи завжди випереджає час. Сьогодні все настільки швидко змінюється, що рік, буває, вартий десяти, у порівнянні з 90-ми минулого століття.
Через 10 років ми дивуватимемося, як усе повільно тривало нині.
Я навчався у школі №6. Моя дружина Лариса, заступник директора компанії, – також. Її мама Тетяна Григорівна Роєва викладала нам математику, а нині вона – головний редактор компанії. Маю сказати, що 70% друкованих навчальних посібників нашого видавництва за останні 15 років були написані вчителями дуже сильної чернігівської школи №6. І ці автори були поза конкуренцією на українському ринку. То був час чорно-білих, а потім кольорових посібників. Але нині друковані видання втрачають у накладах. Ми це передбачили ще років 8 тому, як і те, що паперові видання аж ніяк не витримають конкуренції з мультимедійними. Хоча виробництво друкованої книги ми зберегли. Адже моя професійна діяльність – це один підприємницький напрям. Був час, коли я навіть не уявляв життя без паперових книжок. Хоча останні три роки читаю винятково електронні видання, купуючи їх за 2 хвилини. Вони прекрасно виглядають і гарно адаптовані.
– І ви зробили сучасний мікс, два в одному?
– Так, майже 6 років ми друкуємо книги з QR-кодом. До видання додаємо мультимедійне наповнення. Цей спосіб отримання інформації дуже зручний. Ми створюємо посібники, навчальну літературу для середньої школи. Ось, наприклад, на відео начальниця відділу туризму та промоції управління культури Чернігівської міської ради Катерина Литвин розповідає тему уроку історії. Для учня через QR-код 6-7 сторінок підручника перетворюються на 5-6 хвилин перегляду емоційного пояснення із візуалізацією. Чим не помічник для домашньої роботи?
– І компанія сама робить ці відео?
– Так. Ми набираємо молодих людей і самі їх навчаємо. За півроку маємо досить кваліфікованих фахівців. А уявіть собі, як оживають теми природознавства, суспільствознавства… І це не хаотичні добірки, а комплексне, системне, методично продумане рішення. Зручне програмне забезпечення, контент у зваженій кількості розміщений на сторінці книги, а не в безмежних тенетах Інтернету. Ось задача про коня й підкови, де побіжно – море додаткової інформації. Відеоматеріали купуємо на спеціалізованих сайтах. Але загалом це – незначний елемент роботи. Головне – треба вигадати ту ж задачу. Написати текст, надати правильної інтонації при створенні звуку. Створити відеоряд. Потім монтаж… До речі, маємо багато сюжетів про Чернігів, Чернігівщину, наші підприємства – Ічнянський завод сухого молока та масла, «Атілос», де випускають світлофори, фабрику «Елегант», компанію «Collar»… І це все – в завданнях для учнів. Задачі – просто супер.
– Сьогодні ви займаєтеся й електронними підручниками.
– Як із ними бути, вирішується на рівні Міносвіти і науки. Відколи ми розірвали друковані пута, то відкрили для себе нові обрії. Ще у 1990-2000 роки ми могли спланувати наклади. А тепер це практично неможливо. Є цілі класи літератури, котрі зникли, – довідники, словники, підготовка до ЗНО. Якщо друковані видання і збережуться, то тільки як доповнення до цифрових рішень. Хоча ці рішення набагато складніші й витратніші у виробництві, але вони того варті. Адже для вчителя це величезний простір для діяльності. Ми маємо допомогти йому зробити освітній процес орієнтованим на школяра. Сьогодні, в більшості, вчитель працює на середньостатистичного учня! А для індивідуалізації потрібні технології, котрі підвищать інтенсивність та ефективність уроку. Нам удалося просто неможливе. Своїми технологічними рішеннями, простим програмним забезпеченням, якісним контентом – привабити практично 100% учителів, котрі вже використовують або тестують нашу мультимедійну систему. Їх не лякають технології, бо вони прості й зрозумілі в застосуванні. Головне – вчитель економить і раціонально витрачає час. Наприклад, усі першокласники Житомира цьогоріч уже працюватимуть з нашим контентом. Очікуємо, що й Чернігів незабаром їх уподобає.
До розмови долучаються заступник директора Лариса Почечун і головний редактор Тетяна Роєва.
– Торік на НУШ виділили 4 мільярди державних субвенцій. Цьогоріч – 3,8 мільярда. Чи виділено з цих коштів фінанси на ваші електронні додатки?
Т. Р. : – Це кошти для всіх шкіл України. Для НУШ купуються комп’ютерна техніка, меблі тощо. Але я розумію НУШ у першу чергу як новий зміст, нові традиції, нові методи навчання. Діти ХХІ століття – всі з гаджетами. У школі до навчання їх потрібно мотивувати, зацікавлювати. Тому кардинально змінено програму в НУШ. Але! Їй не надано сучасного методичного супроводу! Учителі не мають інструментарію, щоби забезпечувати компетентнісне навчання. Тому освітнє середовище у більшості створюється за рахунок ініціативи вчителя, його вільного часу та бажання.
Л. П.: – Ми створили 2 227 відео. А цьогоріч, уже для другого класу НУШ, готові 2 600 відео. Маю сказати, що ми добре на цьому розуміємося, бо вже 22 роки інтегруємося в навчальний процес середньої школи. З 2014 року почали друкувати книги за допомогою QR-коду. Сторінка нашого посібника з кожного предмета через QR-код доповнена відеолекцією вчителя з певної теми. Якщо це хімія – то досліди. Якщо математика, то «живі» коментарі до розв’язування задачі. Для наймолодших школярів – це мультфільми або відеоігри, чи навчальний відеосюжет. У цьому триповерховому приміщенні у нас є все: офіс, де працюємо, власна гарно обладнана відеостудія, оператори, режисери, звукорежисери, контент-менеджери... Тобто «КМ Медіа» – видавництво повного циклу. І оскільки ми давно вже в електронній темі, то нам було легше зробити таку мультимедійну дидактику на запит Міносвіти і науки.
А торік, повторюся, у нас з’явилося революційне ноу-хау – навчальні відео для 1-го класу НУШ. Перевага – програма не прив’язана до Інтернету. Вона просто інсталюється в ноутбук учителя. Відео згруповані за галузями. Є й каталог, аби розібратися. Відео можна демонструвати через TV, проектор чи мультимедійну дошку. Цей проект має дуже глибоке методичне й дидактичне значення. Діти здобудуть знання з великим бажанням, у сучасний спосіб. Такий мультимедійний дидактичний матеріал забезпечує рівні можливості для освіти в містах і селах, потрібні як учителеві-початківцю, так і досвідченому вчителеві-методисту, від спеціалізованої школи до звичайної маленької сільської.
Т. Р.: – У мене відбулося багато зустрічей із учителями НУШ (тренінги, семінари, методичні рекомендації з використання нашого ноу-хау). Маємо вдячні відгуки, без перебільшення, тисяч учителів про необхідність, зручність і значимість нового формату дидактичного матеріалу для вчителя та учня. На пошук в Інтернеті відео, яке влучно відображало би тему уроку, наприклад, у ютюбі, необхідно витратити багато часу, а що робити вчителеві з рекламою під час перегляду?.. Наша ж електронна програма ідеально готова до кожного уроку для створення сучасного освітнього середовища в контексті вимог НУШ.
Л. П. : – Ми маємо єдиний в Україні «грифований» українськомовний контент, який повністю відповідає Державному стандарту початкової освіти й типовим програмам.
Днями побували на Всеукраїнській науково-практичній конференції, котра відбувалася на базі НЕНЦ, співорганізатором якої стала наша компанія. Приїхало 350 фахівців із усієї України. Ми проводили там зустрічі, тренінги. І чули дуже позитивні відгуки від користувачів про наш продукт.
Т. Р.: – Ось приклад хоча б одного відео «Моя матуся найкрасивіша». У сюжеті Мама каже Совеняткові: «Не виходь із дому». Цінна порада учням з екрана, чи не так? Совенятко таки загубилося. Чапля питає: «Чиє ти?» — знову повчально для учнів. Дитина має знати адресу, як звуть її батьків. Совенятко не бачить удень. Діти дізнаються, яка це унікальна птаха. А далі головне: чому для дитини мама найкрасивіша...
Л. П.: – І ще один поступ уперед. Є домовленість з Міністерством, що ми візьмемо участь в експерименті зі створення електронних підручників, і вони будуть оригінальними, а не оцифрованими з паперового варіанту. Для першого і другого класів з математики та «Я досліджую світ», бо у виробництві існують для цього потужні можливості.
Отримали ми й замовлення на створення навчальних відео від іноземних партнерів із Чехії та Словаччини. Наразі відбувається процес вивчення їхніх освітніх програм.
Також наше видавництво займається і благодійною діяльністю. Отож мультимедійний контент від видавництва отримали два інклюзивні центри, обласна дитяча лікарня. Нині ведемо перемовини з Городнянським інтернатом. Торік у Чернігові 5 класів працювали безкоштовно за нашими електронними програмами. Окрім НУШ, маємо контент з математики для 5, 6 класів. І з алгебри для 7, 8, 9 класів.
– Еволюційні процеси невідворотні. І ваша «Країна Мрій» живе й розвивається. Як і сімейний бізнес. Вам це в радість. Ви щасливі.
Т. Р.: – Так. І даємо роботу сорока молодим працівникам. Із нами ті, хто стійкий та має гнучке мислення. Колектив «КМ Медіа» дуже молодий. Середній вік – 23-25 років.
І я завжди кажу нашим молодим фахівцям: «Ви повинні пишатися своєю роботою. Бо творите нову Україну!»
Людмила ПАРХОМЕНКО