"Стан готовності у 2025 році значно покращився": як "Укрзалізниця" функціонує в умовах обстрілів.
Вплив масованого обстрілу військ Російської Федерації на залізничну інфраструктуру України в ніч на 2 жовтня 2025 року. Зображення: Telegram/Олексій Кулеба.
У 2025 році рівень готовності суттєво перевищує показники минулих років.
Як на сьогоднішній день "Укрзалізниця" підготовлена до функціонування в умовах постійних загроз від ракетних і дронових атак? Які основні ризики існують, і чи були проведені попередні підготовчі заходи для захисту від можливих обстрілів?
Ми, як і вся країна, знаходимося у постійній зоні ризику. Як найбільша компанія України з важливою соціальною місією, ми ретельно готуємося, аналізуємо потенційні загрози і визначаємо, які заходи можемо вжити для забезпечення безпеки наших пасажирів. Чимало нашого рухомого складу працює на базі електромережі, тому наші команди завжди готові до дій у співпраці з електриками та енергетиками. Це дозволяє нам значно зменшити час, необхідний для відновлення електропостачання. Хоча не можу стверджувати, що ми реагуємо миттєво, але стан нашої готовності у 2025 році значно покращився у порівнянні з 2022 роком. Однак повної готовності до таких масштабних і серйозних атак досягти неможливо.
"Сила "Укрзалізниці" у тому, що є план, і його треба дотримуватись": перший рейс потяга Київ-Бухарест вирушив у дорогу
Незважаючи на нічні обстріли та спроби комбінованого нападу на столицю, 10 жовтня відбувся перший рейс потяга Київ-Бухарест. Цей маршрут з'єднує Україну, Молдову та Румунію. Було б цікаво дізнатися більше про цей напрямок і можливості розвитку міжнародних рейсів у майбутньому.
Коли почалось повномасштабне вторгнення, стало очевидно, що треба розширювати міжнародні напрямки. У цьому нам дуже допомагає Міністерство розвитку громад на чолі з Олексієм Кулебою. Це міністерство є рушійною силою у переговорних процесах, домовленостях і компромісах. Сьогоднішній рейс -- результат цієї спільної роботи. Думаю, сила "Укрзалізниці" у тому, що є план, і його треба дотримуватись.
Звісно, ніхто не був готовий до того, що вночі (10 жовтня - ред.) Київ опиниться в блекауті. Але рейс мав відбутися за будь-яких обставин. Сьогодні перший потяг вирушив -- майже 100 пасажирів. Сподіваємось, що поїздка буде комфортною.
Рейс до Бухареста став новим міжнародним напрямком для Укрзалізниці. Зараз компанія вже здійснює перевезення пасажирів до таких польських міст, як Холм, Перемишль і Варшава. Також налагоджено сполучення з Будапештом, Кошицями та Віднем. Тепер до цього списку приєднується й Бухарест. Ці маршрути користуються значним попитом, тому разом із Міністерством розвитку громад ми ведемо переговори з партнерами з Польщі, Словаччини, Угорщини та Румунії, щоб розширити рухомий склад і відкривати нові маршрути, що зробить нашу співпрацю вигідною для всіх учасників.
Рейс до Бухареста буде здійснюватися щоденно. Він вирушає з Києва о 6:30 ранку і прибуває до центрального вокзалу Бухареста — "Гара де Норд" (Gara de Nord) о 7:00 наступного дня. Цей маршрут забезпечує зручне сполучення між двома міжнародними аеропортами у Яссах і Бухаресті. Ми впевнені, що ця нова лінія швидко здобуде популярність, адже вона відкриває додаткові можливості для подорожей до міжнародних аеропортів.
Наталія Турчак. Зображення: facebook/n.turchak
Навіть після атак сполучення з усім північним сходом України зберігається
Якою є складність відновлення пошкодженої інфраструктури, такої як залізничні колії, електропідстанції та вокзали? Чи є достатня кількість ресурсів та спеціалістів для швидкого усунення наслідків атак? Чи покладаєтеся ви лише на своїх співробітників, чи залучаєте сторонню допомогу?
Відновлювати складно. Не приховуватиму -- це завжди великий ризик. Ви бачите, як підступно діє ворог, дуже часто двічі б'є в одне й те ж місце, знаючи, що люди поспішають на допомогу. Складно відновлювати вокзали, залізничне полотно, контактну мережу. Ми співпрацюємо з енергетиками. Залізничне полотно лагодять наші співробітники. Якщо йдеться про ремонт вагонів чи локомотивів -- це робиться на потужностях "Укрзалізниці". Іноді допомагають волонтери. Процес непростий, але ми дуже вдячні пасажирам, які ставляться з розумінням і шаною до нашої роботи. Навіть після атак, наприклад, на Шостку, сполучення із Сумщиною, Чернігівщиною та всім північним сходом України зберігається. Ми їдемо й веземо, хоч і непросто, але не спиняємось.
Якщо залізничний транспорт не може виконати рейси, пасажирів перевозять за допомогою автобусів або автомобілів.
Ми активно співпрацюємо з місцевими адміністраціями, зокрема з обласними військовими адміністраціями. Вони надають нам необхідну підтримку в організації наземного транспорту, зокрема автобусів, які доставляють пасажирів до їхніх пунктів призначення. Останніми днями наші транспортні засоби з міркувань безпеки не могли здійснювати рух і на деякий час зупинилися. Для того, щоб забезпечити перевезення пасажирів до кінцевих станцій, адміністрації областей, зокрема Чернігівської та Сумської, надають автобуси та автомобілі. Ми своєчасно інформуємо пасажирів про ці зміни. Якщо затримка стає критичною і подальший рух неможливий, ми використовуємо всі наші офіційні канали для комунікації. Тому закликаю всіх слідкувати за новинами на сторінках "Укрзалізниці". Співпраця з обласними адміністраціями дозволяє нам адаптувати маршрути та оптимізувати логістику, поєднуючи залізничний та автомобільний транспорт.
"Безпека — найголовніше!"
Можливо, вам часто потрібно оновлювати заходи безпеки та проводити навчання для співробітників у відповідь на нові загрози?
Такі тренування організовуються, зокрема, перед початком зимового сезону. Вони спрямовані на підготовку працівників, які працюють безпосередньо на місцях — машиністів, начальників потягів та провідників. Їм надаються чіткі вказівки щодо дій у різних ситуаціях. Безпека є найважливішим пріоритетом. У випадку сигналу тривоги під час рейсу всі пасажири повинні спуститися в укриття. Наші співробітники супроводжують людей з укриття до платформи, а потім — до потяга. Жоден потяг не відправляється, поки всі пасажири не повернуться на свої місця. Це правило також діє на центральному вокзалі Києва, де передбачені укриття.