Ви будете сплачувати більше за акцизні товари, але чи відчують це на собі Збройні Сили України?
Переважна більшість податкових реформ, запланованих на 2024 рік, почнуть діяти з 1 січня наступного року. Згідно з прогнозами Міністерства фінансів, це має призвести до збільшення доходів державного бюджету на 126 мільярдів гривень у 2025 році. Проте, відомо, що бюджет країни втрачає значні суми через розширений тіньовий сектор, який становить близько 40% валового внутрішнього продукту, а також через неефективне адміністрування податків. За оцінками фахівців, ці втрати перевищують 500 мільярдів гривень, що дорівнює майже третині запланованих доходів державного бюджету на 2024 рік.
Одним із важливих показників здатності держави регулювати тіньову економіку є адміністрування акцизного збору. У цьому процесі використовуються всі доступні інструменти контролю бізнес-діяльності, такі як ліцензування, єдиний реєстр податкових накладних, акцизні марки та фіскалізація торгівлі. Проте, незважаючи на ці заходи, тіньовий сектор в цій галузі продовжує залишатися досить великим.
Так, за даними економічної експертної платформи, у третьому кварталі 2024 року тіньовий ринок у тютюновій галузі сягнув 18% (втрати 18-20 млрд грн), ринок пального -- 18% (втрати 9-10 млрд грн), алкогольна продукція -- 22% (втрати 7-8 млрд грн).
Нелегальний ринок підакцизних товарів характеризується значною прибутковістю, оскільки у легально виготовлених продуктах акцизний податок та ПДВ займають велику частку вартості (в пачці сигарет цей показник перевищує 60%). Тому виробництво та продаж контрафактних підакцизних товарів забезпечує організаторам величезні доходи.
За останні два місяці спостерігається зниження легальних продажів у всіх категоріях підакцизних товарів, що вказує на зростання впливу тіньового ринку на легальний сектор.
Зростання акцизних ставок, окрім можливого збільшення бюджетних надходжень, також може призвести до підвищення прибутковості нелегального бізнесу. Тому, якщо не буде активізовано заходи для боротьби з тіньовим ринком, існує ризик подальшого зниження обсягів легальних продажів, що, в свою чергу, негативно позначиться на надходженнях податків до державного бюджету.
У вересні та жовтні цього року спостерігається спад в офіційних продажах тютюнових виробів: вони знизилися з 11,4 млрд грн у серпні до 11,1 млрд грн у вересні, а потім і до 10,8 млрд грн у жовтні.
Варто звернути увагу на тенденцію зниження доходів за регіонами. У Вінницькій, Донецькій, Житомирській, Закарпатській, Запорізькій, Львівській, Миколаївській та Чернігівській областях легальні продажі скоротилися на 8-17%. Це вказує на зростання частки тіньового ринку в цих місцевостях.
Під час однієї з робочих груп у комітеті Верховної Ради, що займається фінансами, податковою та митною політикою, представники уряду намагалися обґрунтувати зниження показників ймовірною міграцією населення. Проте, це пояснення викликає питання і потребує більш детального підтвердження.
Згідно з інформацією Державної податкової служби України, у рамках заходів податкового контролю в галузі виробництва та обігу тютюнових виробів працювало 2052 співробітники. У 2023 році було здійснено 28,2 тисячі перевірок, за підсумками яких донараховано 2,3 мільярда гривень, а 365 ліцензій було анульовано. Це означає, що кожен інспектор провів в середньому 14 перевірок протягом року, донарахування склали 10% від оцінених бюджетних втрат, а анульовані ліцензії становлять менше 1% при 18-20% тіньового обсягу торгівлі.
Найпоширеніші виявлені порушення включають: невідповідність у веденні обліку товарних запасів (743 випадки в I кварталі 2024 року); перевищення встановлених максимальних роздрібних цін (360 випадків); ведення діяльності без відповідної ліцензії (284 випадки); а також виробництво, зберігання, транспортування та реалізацію фальсифікованих тютюнових виробів без акцизних марок належного зразка або з підробленими марками акцизного податку — 173 випадки. Лише третина з усіх виявлених порушень стосувалася тіньового сектору, а саме безліцензійної діяльності та торгівлі контрафактною продукцією.
Варто зазначити, що викликає занепокоєння незначна кількість скарг (повідомлень), які надходять до Державної податкової служби щодо незаконної торгівлі тютюновими виробами — в середньому всього 300 скарг за квартал. За даними учасників телеграм-каналу Голови комітету Верховної Ради з фінансових, податкових та митних питань, багато користувачів висловлюють незадоволення відсутністю будь-якої реакції та інформації про результати проведених перевірок.
За даними ДПС України станом на 1 листопада 2024 року, діяли 110,7 тис. ліцензій на торгівлю алкоголем, 82,0 тис. ліцензій на торгівлю сигаретами та 6,5 тис. ліцензій на торгівлю пальним. З метою аналізу діяльності цих суб'єктів господарювання ДПС України щомісячно проводить моніторинг їхніх виторгів через РРО, за результатами якого надсилає до територіальних підрозділів ДПС переліки платників податків, які потребують додаткового податкового контролю. Зазначений механізм є доволі недосконалим, оскільки від факту порушення (торгівлі без видачі фіскальних чеків) до його виявлення та реакції може минути доволі значний проміжок часу.
Як покращити адміністрування акцизного збору
Якщо озирнутись на нещодавнє минуле, можна помітити, що найнижчий рівень тіньової економіки у сфері продажу сигарет у 2018 році становив 4%, а у випадку з паливом цей показник досяг 8% у 2022 році. Ці дані мали б стати викликом для правоохоронних та контролюючих установ, а також орієнтиром для влади, яка постійно шукає нові джерела доходів.