The Guardian: Росія все активніше завдає ударів по залізничному транспорту, атаки на українську залізничну мережу посилюються. | Основні події в Україні
Потяг в Одеському депо, який у жовтні став мішенню для російського безпілотника / Фото Reuters
З липня Україна відзначила тричі збільшення кількості нападів на свою залізничну інфраструктуру, як повідомляє високопосадове джерело. Це відбувається на фоні спроб Москви дестабілізувати один з основних логістичних маршрутів Києва, інформує видання The Guardian.
Олексій Кулеба, віцепрем'єр-міністр, який відповідає за інфраструктурні питання, повідомив, що з початку 2025 року удари по залізничному сектору завдали збитків у розмірі 1 мільярд доларів.
"Якщо розглядати лише останні три місяці, ми спостерігаємо, що кількість атак зросла втричі, - зазначив Кулеба. - З початку року зафіксовано 800 нападів на залізничну інфраструктуру, внаслідок яких постраждало більше 3000 залізничних об'єктів. Аналізуючи ці ескалації, можна відзначити, що агресори цілеспрямовано завдають ударів по потягах, намагаючись вбити машиністів."
У величезній країні, якою є Україна, залізничний транспорт відіграє надзвичайно важливу роль. Як свідчать дані Державної служби статистики, залізнична інфраструктура забезпечує перевезення понад 63% вантажів, включаючи експорт зернових, а також 37% пасажирів. Крім того, військова допомога від закордонних партнерів часто доставляється саме залізничним шляхом.
Від початку масштабного вторгнення жоден цивільний аеропорт не функціонує, тому більшість людей, у тому числі й світові лідери, перетинають кордони країни потягами.
"Йдеться не лише про кількість атак, а й про підхід ворога", -- сказав Олександр Перцовський, керівник "Укрзалізниці". "Тепер, коли в них є високоточні дрони Shahed, вони цілять в окремі локомотиви".
Для забезпечення безпеки мережі впроваджуються сучасні методи: потяги обладнують електронними системами для боротьби з дронами, а серед працівників залізниці створюються спеціалізовані підрозділи протиповітряної оборони.
Раніше цього року будівля вокзалу в Лозовій на Харківщині зазнала значних пошкоджень унаслідок атаки дрона. Інші удари пошкодили колії. Попри це, пасажири продовжують стояти в чергах за квитками і сідати на потяги в різних напрямках.
"В ту ніч усі були в сні, -- згадує керівниця станції Тетяна Ткаченко про недавню атаку. -- Я прокинулась від сильного вибуху, адже живу неподалік. Це трапилось о 2:44. На станції перебувало п'ять поїздів. Перший, приміський, планував вирушити за дві години."
"Було очевидно, що вони цілили саме в станцію. Вони хотіли цього -- і зробили".
Під час візиту до станції відкривається вид на зруйновану платформу та головну залу очікування, які наразі не придатні для використання. Фасад основної будівлі обгорів та місцями обвалився. На непрацюючій платформі можна побачити купу спотвореного металу.
Ткаченко роз'яснює, чому атака була націлена саме на Лозову: "Лозова є важливим залізничним хабом. З цього місця можна подорожувати в чотирьох напрямках: до Дніпра, Слов'янська, Полтави та Харкова".
Коліями користуються пасажирські, вантажні та військові потяги, зокрема для евакуації поранених з передової.
"Зараз небезпека справді суттєва, – зазначає Ткаченко. – Російські війська націлюються безпосередньо на місця скупчення людей, намагаючись пошкодити залізничні колії та локомотиви. Їхня мета – зруйнувати електричні мережі."
Олександр Підварчанський, який відповідає за колії в районі Лозової, ділиться своїми спостереженнями під час повітряних тривог: "Найважливіше — зберегти життя людей. Кожного разу, коли сповіщають про тривогу, ми зупиняємося і прямуємо до укриття. Якщо поїзд уже в дорозі, ми перенаправляємо його на найближчу станцію, щоб пасажири могли безпечно евакуюватися."
Кулеба пояснює, що Росія має три цілі: знищити логістику на півдні, щоб блокувати рух товарів до портів; порушити залізничне сполучення поблизу фронту -- у Чернігівській та Сумській областях; та "знищити все" на Донбасі.
Мережу також регулярно атакують фейковими повідомленнями про замінування, у тому числі міжнародних рейсів. Чиновники майже не мають сумнівів у причетності Росії.
Хоча колії можна відремонтувати всього за добу, відновлення рухомого складу виявляється набагато складнішим питанням.
У розмові з Associated Press Сергій Безкресний, експерт з безпілотників з України, підкреслив, що потяги є особливо вразливими для атак дронів, оскільки їхня швидкість невелика, а маршрути - передбачувані.
У міру зростання дальності польоту російських дронів і вдосконалення технологій дедалі більша частина залізниці потрапляє в зону ураження. "Якщо росіяни продовжать бити по дизельних та електровозах, дуже скоро настане момент, коли колії будуть неушкоджені, але нам не буде на чому їздити", -- сказав Безкресний.