Шахрайські схеми набирають обертів: як захистити свою нерухомість від аферистів.

У період конфлікту важливо зберігати не лише фізичні документи, що підтверджують ваше право власності на житло, але й мати їх у цифровому форматі. Це дозволить вам спостерігати за можливими зазіханнями на вашу квартиру, а у випадку втрати паперового свідоцтва – не відчувати паніки, адже інформація все ще буде доступною.

У Міністерстві юстиції наголосили, що з 1 січня 2013 року в Україні запрацював Державний реєстр речових прав на нерухоме майно. Цей реєстр став новим етапом, замінивши старі системи – Реєстр прав власності на нерухомість, а також традиційні паперові реєстраційні книги та справи, що велися Бюро технічної інвентаризації (БТІ).

Тому для того, щоб повноцінно користуватися державними електронними послугами та убезпечити свої майнові права на нерухомість, українцям, які набули право власності до 2013 року, бажано зареєструвати його в Державному реєстрі прав.

У відомстві вказують, що наявність зареєстрованих прав на нерухоме майно в Державному реєстрі є ефективним механізмом захисту інтересів добросовісних власників.

Після того як право власності буде зареєстровано в цьому Державному реєстрі, для підтвердження наявності у особи певних речових прав достатньо отримати інформаційну довідку з реєстру прав, що стосується конкретного об'єкта нерухомості.

Держреєстр пропонує власникам нерухомості додаткові механізми захисту їх прав під час воєнного стану, а також у випадках втрати чи знищення оригіналів документів або архівів БТІ. На жаль, з початком повномасштабної агресії багато архівів БТІ вже були знищені або вкрадені окупаційними силами.

Оформлення прав на нерухомість у цьому реєстрі надає власнику можливість без обмежень управляти своїм майном, надійно захищати свої інтереси в суді, а також убезпечити себе від неправомірних дій щодо нерухомості (наприклад, від безпідставного переходу прав до третіх осіб). Крім того, це дає змогу стежити за всіма реєстраційними процесами, пов'язаними з його об'єктом.

Крім того, для отримання компенсації за знищене та пошкоджене житло в рамках державної програми єВідновлення необхідно обов'язково зареєструвати право в Державному реєстрі прав.

Особа, яка володіє нерухомістю, права на яку були отримані до 1 січня 2013 року, має можливість звернутися до державного реєстратора в Центрі надання адміністративних послуг або до нотаріуса, що знаходиться в районі розташування об'єкта нерухомості. Це стосується територій, де не застосовується принцип екстериторіальності.

Якщо об'єкт розташований в Автономній Республіці Крим, а також у Донецькій, Запорізькій, Луганській, Миколаївській, Харківській, Херсонській областях або в місті Севастополь, власник має можливість звернутися до будь-якого державного реєстратора (у Центрі надання адміністративних послуг) або нотаріуса по всій території України, без врахування регіональних обмежень.

Також власник нерухомого майна, право на яке виникло до 1 січня 2013 року, може подати заяву в електронній формі через портал Дія. Така послуга доступна для 22 областей: Львівської, Тернопільської, Харківської, Хмельницької, Чернігівської, Закарпатської, Рівненської, Дніпропетровської, Полтавської, Київської, Кіровоградської, Запорізької, Чернівецької, Волинської, Черкаської, Сумської, Вінницької, Одеської, Івано-Франківської, Миколаївської, Житомирської та Херсонської.

Згідно із законодавством України, зокрема Законом "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", процес державної реєстрації речових прав на нерухомість та їх обтяжень у Державному реєстрі прав проводиться виключно на основі заяви та документів, які подаються заявниками і підтверджують набуття, зміну або припинення цих прав.

Важливо, що закон дозволяє власнику звернутися за проведенням державної реєстрації таких прав без адміністративного збору.

Отже, громадяни не зобов'язані повторно реєструвати свої речові права, які були встановлені до 1 січня 2013 року. Проте в умовах воєнного стану це стає важливим кроком.

"Якщо, наприклад, ви плануєте продати своє майно або отримати його у спадок, вам необхідно зареєструвати право власності в Державному реєстрі речових прав. Це також актуально для участі в державних програмах, пов'язаних з відшкодуванням за знищене або пошкоджене майно, таких як єВідновлення", – зазначив директор Департаменту державної реєстрації В'ячеслав Хардіков у коментарі для Новин LIVE.

На його думку, в умовах війни ймовірність втрати інформації про право власності значно зростає. Якщо документи зберігаються виключно у паперовому форматі, підтвердити свої права може виявитися важко або навіть неможливо. Тому Міністерство юстиції настійно рекомендує власникам не зволікати з цією процедурою.

"Зареєструвати право власності на нерухомість, придбану до 2013 року, можна за бажанням, але в умовах війни це стає вкрай важливим," - підкреслив Хардіков.

Розмір адміністративного збору за державну реєстрацію прав власності на житло, таке як будинок чи квартира, варіюється в залежності від термінів, в які проводиться ця реєстрація.

Цю інформацію надала нотаріус Наталія Манойло в коментарях для УНІАН.

Відповідно до її слів, найменший адміністративний збір за державну реєстрацію прав власності на майно протягом п'яти робочих днів складає 300 гривень. Якщо ж є потреба зареєструвати майно за дві години, вартість послуги зросте до 13 420 гривень.

Щоб дізнатися, чи внесена квартира до Держреєстру, слід звернути увагу на те, коли саме було набуто право власності на житло:

- якщо до 2013 року, то власник майна може отримати інформацію особисто через БТІ чи звернутися до нотаріуса, який зробить до них відповідний запит;

- Якщо дія відбувається після 2013 року, ви можете використовувати онлайн-сервіс, що надається Міністерством юстиції України.

Інформацію стосовно внесення квартири до реєстру можна дізнатися через портал Дія, державних реєстраторів ЦНАП чи нотаріусів.

Крім того, є варіант зареєструвати квартиру через портал Дія, проте, як зазначає нотаріус, в такому випадку паперовий витяг отримати не вдасться.

Процес реєстрації виглядає наступним чином: у додатку "Дія" слід вибрати послугу "Державна реєстрація прав на нерухомість", підготувати необхідну заяву, завантажити документи, що підтверджують зареєстровані речові права (з датою до 1 січня 2013 року), і накласти свій електронний підпис.

Цей процес реєстрації триває до п'яти робочих днів, проте його можна подовжити не більше ніж на 35 днів.

Інші публікації

У тренді

dpnews.com.ua

Використання будь-яких матеріалів, що розміщені на сайті, дозволяється за умови посилання на dpnews.com.ua

Інтернет-видання можуть використовувати матеріали сайту, розміщувати відео за умови гіперпосилання на dpnews.com.ua

© Деснянська правда. All Rights Reserved.