Крах і руйнування: хто дав дозвіл на будівництво ТРЦ в "Академмістечку" та які коментарі від державних структур?
У Києві планують реконструювати підземні переходи станції метро "Академмістечко", а поруч зі станцією забудувати черговий гігантський торгово-розважальний центр (ТРЦ).
Станція, відкрита у 2003 році, і є однією з найбільш навантажених у підземці, оскільки слугує кінцевою на червоній лінії, і вже нібито потребує ремонту після 22 років експлуатації.
Відповідно до розпорядження КМДА, роботи мають тривати у 2025-2027 роках. У мерії обіцяють, що реконструкція відбудеться "без зміни функціонального призначення". Проте експерти та активісти різко критикують таке рішення, зазначаючи, що тисячі пасажирів будуть змушені два роки пересуватися посеред будівельного майданчика, а кінцевий результат лише погіршить транспортну ситуацію та безпеку.
Фахівці у сфері транспорту вважають наміри влади черговим випадком, коли інтереси столичних забудовників отримують пріоритет, навіть у умовах війни. На їхню думку, реалізація проектів торгових центрів поблизу важливих транспортних вузлів у такому форматі є негативним аспектом.
Олександр Гречко, експерт з транспорту та співзасновник ГО "Пасажири Києва", розповів ТСН.ua, що власники таких ТРЦ зацікавлені виключно у максимальних прибутках:
Місто без належного обмірковування надає забудовникам земельні ділянки, а ті, у свою чергу, втілюють свої проекти, не зважаючи на інтереси мешканців. Це особливо помітно, коли йдеться про забудову в зонах транспортних вузлів. Власники торгових центрів прагнуть залучити якомога більше відвідувачів, щоб збільшити обсяги продажів у своїх магазинах. Власне, для забудовників це і є головна мета, без урахування потреб громади.
Активісти наводять приклад станції "Героїв Дніпра", де пасажири змушені проходити через площі ТЦ. Або будують ТЦ впритул до виходів зі станцій метро, які генерують максимально великий потік пасажирів. Саме тому забудовники хапають ділянки біля "Осокорків", "Позняків" та "Житомирської", будуючи там свої торгові центри виключно заради надприбутків.
Олександр Гречко зазначає: "На жаль, питання безпеки у нас не беруться до уваги. Як тільки з’являється інформація про "мінування" торгового центру або надходить сигнал про пожежу, станція "Героїв Дніпра" одразу закривається через це небезпечне "сусідство"."
На думку Олександра Гречка, щось схоже чекає і на станцію метро "Академмістечко", якщо забудовник збудує навколо неї велетенський ТЦ.
"Як мені відомо, компанії, пов'язані з київським забудовником Вагіфом Алієвим, планують реалізувати проєкти на станції 'Академмістечко'. Це той самий забудовник, який протягом п'яти років так і не завершив будівництво великого торгового центру біля станції 'Лісова', що також розташована на червоній лінії метро," -- повідомляє Гречко.
Експерт підкреслює, що забудовник фактично "перетворив цю територію на занедбану область", що стало результатом безконтрольної забудови.
"Громадськість втратила можливість комфортно користуватися громадським транспортом та пересадковим вузлом. Щоранку на станцію метро "Лісова" прибуває велика кількість пасажирів з Чернігівського напрямку, зокрема з Броварів. Люди змушені обходитись територією незавершеного будівництва, йдучи вздовж паркану. Величезна ділянка, яку захопив забудовник, перетворилася на смітник," - підкреслює експерт.
"Містечко Академії" слугує останньою зупинкою для багатьох тисяч мандрівників, які прямують до Києва з Ірпеня, Бучі та інших населених пунктів навколо столиці. Експерти попереджають, що неконтрольоване будівництво може викликати подібні проблеми, як у випадку з парканом, безладом і транспортними заторами.
Критичним моментом є повна відсутність додаткових заходів щодо безбар'єрності у проєкті реконструкції.
"Було б чудово, якби під час реконструкції станції метро "Академмістечко" спочатку забезпечили безперешкодний доступ, наприклад, встановивши ліфти чи підйомники. Однак, на жаль, наразі планується звичайне будівництво торгового центру безпосередньо біля виходу зі сходів підземки, що свідчить про те, що інклюзивність цієї станції не буде досягнуто," -- підкреслює Гречко.
З огляду на те, що новий торгово-розважальний центр, судячи з представлених зображень, матиме більше ніж три поверхи та вражаючі розміри, виникає цілком обґрунтоване питання: де ж розміститься приватний транспорт, а також де зупинятимуться міські й приміські автобуси? Транспортний вузол вже відчуває значне навантаження, і без належно спланованої інфраструктури це може призвести до ще більшого колапсу.
Загалом для ідеального співіснування ТРЦ навколо станції метро "Академмістечко", експерт називає низку вимог, які, на його думку, було б доцільно запровадити та які має контролювати міська влада:
Експерт акцентує увагу на тому, що в разі, якщо місто не посилить контроль і бездумно передасть земельні ділянки, забудовники реалізують проєкти, які принесуть їм найбільший прибуток, завдаючи шкоди місту та його жителям. Це вже сталося в районах поблизу станцій "Либідська", "Лісова", "Позняки" та багатьох інших.
Попри великий суспільний інтерес, офіційні органи поки що не надають конкретних деталей: