У Києві відбувся захід, на якому були оприлюднені результати щорічного дослідження, що стосується медіауподобань та рівня медіаграмотності населення України.
Дослідження виявило, що переважна частина українців отримує новини через соціальні мережі, зменшується кількість тих, хто стежить за телемарафонами, а довіра до інформації, яку надають близькі та знайомі, зростає.
У Києві відбулася презентація результатів щорічного всеукраїнського дослідження "Ставлення до українських медіа та рівень довіри у 2024 році". Цю ініціативу реалізувала дослідницька компанія InMind за підтримки міжнародної неприбуткової організації Internews Network, яка здійснює "Медійну програму в Україні" за фінансової допомоги Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).
Метою даного дослідження є з'ясування ставлення українців до медіа, а також вивчення їхніх звичок споживання різних медійних форматів. Крім того, важливо оцінити рівень медіаграмотності населення та здатність розпізнавати фальшиві наративи.
Результати опитування представили директорка Internews в Україні Джилліан МакКормак, заступниця директорки Internews в Україні Оксана Майдан та програмна менеджерка Internews Network Олена Васіна.
За інформацією від Джилліан МакКормак, керівниці Internews в Україні, українці дедалі частіше усвідомлюють, що інформаційні маніпуляції є серйозною проблемою, що впливає на їх повсякденне життя, хоча водночас їхня вразливість до дезінформації продовжує зростати.
"У поточному році ми спостерігаємо зростання споживання новин через соціальні мережі, в той час як відвідуваність новинних веб-сайтів зменшується. Споживання новин через телебачення, радіо та друковані видання залишилося на минулорічному рівні. Кількість людей, які використовують смартфони для отримання новин, продовжує зростати і досягла 90%. Серед молодого населення цей показник ще вищий і становить 97%," - зазначила Джилліан МакКормак.
За її словами, для для визначення особливостей медіаспоживання, довіри до медіа та рівня медіаграмотності під час дослідження були виділені такі категорії населення:
З ними були проведені фокус-групові дискусії та глибинні інтерв'ю, в результаті яких отримані дані за такими темами:
Оксана Майдан, заступниця директорки Internews в Україні, поділилася інформацією про специфіку доступу до новин для мешканців тимчасово окупованих територій та зон активних бойових дій. Вона також висвітлила медійні звички внутрішньо переміщених осіб, жителів цих територій, українців, які виїхали за кордон, та військовослужбовців. За її словами, більшість опитаних зазначили, що отримують національні новини через соціальні мережі, онлайн-ресурси та телебачення, проте надають перевагу місцевим газетам і радіостанціям.
Обговорюючи зміни в довірі українців до різних джерел інформації, Оксана Майдан зазначила, що офіційні канали поступово втрачають цю довіру. Наприклад, рівень довіри до Генерального штабу Збройних сил зменшився на 17% у порівнянні з минулим роком, з 80% до 63%. Також спостерігається падіння довіри до Офісу Президента: якщо торік цей показник становив 69%, то нині він знизився до 44%. Щодо уряду, то рівень довіри впав до 41%, тоді як у 2023 році він досягав 59%.
Згідно з даними Майдану, довіра до більшості медіа, включаючи соціальні мережі та інтернет-ресурси, за минулий рік знизилася. Проте національне та регіональне радіо, а також друковані видання, навпаки, отримали підвищення довіри. Особливо зросла популярність Українського радіо Суспільного мовника: 39% опитаних вказали, що слухають його для отримання новин, у порівнянні з 21% у попередньому році.
Інтерв'ю та фокус-групи проводилися в період з травня по липень 2024 року. У дослідженні взяли участь 3 000 респондентів з міст України з населенням понад 50 000 осіб, що охоплюють такі області: Київська, Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Житомирська, Закарпатська, Івано-Франківська, Кіровоградська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Хмельницька, Черкаська, Чернігівська та Чернівецька. Похибка вибірки склала не більше 2,5%. Дослідження включало як очні інтерв'ю, так і фокус-групи, а також опитування представників таких категорій українців: мешканців малих населених пунктів поблизу зони бойових дій; внутрішньо переміщених осіб; військових Збройних сил України; українців, які були змушені виїхати до Польщі, Німеччини, Чехії, Італії, Іспанії, Литви, Латвії, Естонії, Великої Британії, Ірландії, Нідерландів, Румунії та Болгарії; а також мешканців тимчасово окупованих районів і регіонів, де тривають активні бойові дії (Луганська, Донецька, Запорізька та Херсонська області).
Также рекомендуем ознакомиться с:
Згідно з дослідженням USAID-Internews, родина та друзі залишаються найважливішими джерелами інформації для українців.
Telegram продовжує займати провідні позиції серед соціальних мереж у сфері отримання новин, проте виникає все більше занепокоєнь щодо поширення дезінформації, згідно з дослідженням USAID-Internews.
Згідно з дослідженням USAID-Internews, 47% населення вважають дезінформацію серйозною проблемою сьогодення.
Кількість глядачів телемарафону "Єдині новини" скоротилась до 47%, -- дослідження USAID-Internews
Згідно з дослідженням USAID-Internews, родина та друзі залишаються найважливішими джерелами інформації для українців.