Без значних досягнень і з невизначеними перспективами. Ситуація з експериментом щодо комплексної реконструкції.
Результати дворічного експерименту держави з комплексного відновлення населених територій.
У квітні 2023 року в Україні розпочався урядовий експеримент, спрямований на реалізацію інноваційного підходу до відновлення населених пунктів, які зазнали серйозних руйнувань через російську агресію. Головною особливістю цього проекту є комплексний підхід, що передбачає цілісне планування та трансформацію постраждалих міст і сіл, а не лише відновлення окремих будівель і об'єктів.
У дослідження були включені шість населених територій:
Відновлення об'єктів планувалося завершити за два роки, а за реалізацію експерименту відповідало Агентство відновлення. Передбачалося, що цей проєкт стане майданчиком для розробки рішень, які згодом можна буде впровадити по всій країні.
Торік ми аналізували умови здійснення експерименту та підсумки його першої фази. Тепер оцінили підсумки двох років роботи над комплексним відновленням і виокремили головні результати нашого дослідження.
На початку проєкту виникли труднощі. В ньому не було чітко визначених формальних вимог та критеріїв для відбору об'єктів відновлення, а списки об'єктів узгоджувалися за допомогою обласних військових адміністрацій. Внаслідок цього процес затягнувся до осені 2023 року.
Уже на першому етапі з експерименту випав Мощун -- там переліку об'єктів для відбудови так і не погодили.
В результаті в проєкті залишилося лише п’ять населених пунктів, серед яких налічується майже 300 об’єктів. З них більше 250 були зосереджені в двох селах – Посад-Покровському та Ягідному. У свою чергу, в Циркунах на Харківщині до затвердженого списку увійшли всього чотири об’єкти, що викликало сумніви щодо доцільності збереження цього населеного пункту в рамках експерименту.
Тривалий процес відбору об'єктів позначився і на фінансуванні експерименту. Регіональні служби відновлення змогли розпочати закупівлі лише в середині вересня -- після завершення бюджетних процедур. Зрештою 2023 року на проєкт витратили лише 559 млн грн -- 17% із запланованих 3,35 млрд.
У 2024 році реалізація експерименту значно сповільнилася через затримку фінансування. Кошти були виділені лише наприкінці року. Це, ймовірно, сталося через нестабільну ситуацію з керівництвом ключових учасників експерименту — Міністерства інфраструктури та Агентства відновлення. Як наслідок, замовники не змогли ні запланувати нові закупівлі, ні оплатити вже виконані роботи за контрактами, укладеними минулого року. Деякі проекти були просто призупинені, а в кількох випадках навіть скасували угоди.
Отже, в перший рік реалізації проєкту значних досягнень не було. Вдалося відновити лише одну ділянку дороги, що проходить через Посад-Покровське, яка з'єднує Миколаїв і Херсон. Станом на середину червня 2024 року будівельні або ремонтні роботи продовжувалися на 211 об'єктах, що становить 69% від загальної кількості.
Єдиним суттєвим позитивом упродовж першого року реалізації стали закупівлі. Лише за три місяці до закінчення бюджетного періоду служби відновлення організували не менше 237 закупівель, що стосувалися розробки проєктно-кошторисної документації, будівництва та технічного нагляду. Варто зазначити, що рівень конкуренції на цих торгах був удвічі вищим за середні показники на платформі Prozorro. Внаслідок цього умовна економія (різниця між очікуваною вартістю та сумою укладеного контракту) в середньому становила 21%.
Дослідження закупівель виявило, що в цілому ціни, які підрядники включали в свої кошториси, в основному відповідали ринковим умовам, а відхилення в них, як правило, мали випадковий, а не систематичний характер.
Відновити фінансування експериментального проєкту вдалося лише в листопаді 2024 року, коли служби відновлення знову отримали можливість здійснювати виплати за виконані роботи. Але, як і 2023-го, часу для цього було обмаль -- бюджетний рік знову закінчувався.
Тож 2024 року встигли використати лише 503 млн грн із виділених 2,2 млрд. Загалом за неповні два роки реалізації проєкту замовники мали змогу оплачувати роботи та послуги з відновлення лише протягом шести місяців.
Як наслідок, загальна прогнозована вартість відновлення в рамках експерименту також зросла і тепер становить 11,6 млрд грн, що на 1,63 млрд перевищує показники 2023 року.
Проте, в останній рік виконання проєкту значно збільшився обсяг фінансування. У 2025 році з державного бюджету заплановано виділити 5,2 млрд грн, що більш ніж удвічі перевищує суму попереднього року і майже дорівнює загальному фінансуванню за два попередні роки. Таким чином, на папері держава забезпечила фінансування комплексного відновлення вибраних населених пунктів на суму 10,82 млрд грн, що становить 93% від прогнозованих витрат. Однак ця цифра суттєво контрастує з реальним обсягом витрат на реалізацію експерименту.
Згідно з результатами третьої хвилі соціологічного дослідження, проведеного Transparency International Ukraine, більше третини громадян України вже помітили результати відновлення, і більшість з них висловлює позитивні оцінки (74%). Проте 65% респондентів вважають, що процеси відновлення все ще підпадають під ризик корупційних дій.
Затримки у фінансуванні протягом перших двох років виконання проєкту мали безпосередній вплив на швидкість і якість відновлення обраних населених пунктів.
Проте протягом другого року спостерігалося погіршення показників закупівель. Незважаючи на те, що рівень конкуренції залишався вищим за середній показник у будівельних тендерах на платформі Prozorro, він не досягнув рівня першого року. Відтак, рівень "економії" також значно зменшився — з 21% до 7,5%. Водночас ціни на матеріали, які підрядники включали до кошторисів, в основному залишалися на ринковому рівні.
У 2024 році список об'єктів для відновлення в Бородянці, що знаходиться в Київській області, значно розширили, збільшивши його більш ніж удвічі до 77 позицій. Серед нововведень – 32 багатоквартирних житлових будинки, дві оборонні споруди, нова дитяча школа мистецтв, гуртожиток, а також роботи з реконструкції комунікаційних мереж. У результаті загальна вартість відновлення селища зросла на 674 мільйони гривень.
За останній рік у Бородянці на 66 об'єктах відновлення (85% від загальної кількості) розпочали будівельні та ремонтні роботи. За інформацією Агентства відновлення, капітальні ремонти житлових будинків очікують завершити до кінця 2025 року, а будівництво нових -- уже 2026-го.
Список об'єктів для комплексного відновлення Тростянця в Сумській області включає ряд значних інфраструктурних ініціатив. Серед них можна виділити реконструкцію залізничного вокзалу, модернізацію привокзальної площі, а також площі 40-ї Армії, що охоплює понад 20 менших об'єктів. Крім того, передбачено ремонт трьох ділянок автомобільної дороги Суми — Полтава. Загалом на період 2023-2025 років уряд виділив 1,09 млрд грн для фінансування експериментального відновлення міста, з яких до цього часу було використано лише 224,6 млн грн.
Станом на початок червня 2025 року ремонтні роботи у Тростянці тривають на всіх об'єктах. У Службі відновлення Сумської області очікували, що роботи з капітального ремонту дороги Суми -- Полтава завершать до кінця червня, а реконструкція вокзалу та інших об'єктів затягнеться до наступного року.
Ягідне, розташоване в Чернігівській області, — це, мабуть, єдине село, де помітно відчуваються результати експериментального проєкту.
Згідно з даними Служби відновлення Чернігівської області, на кінець квітня 2025 року завершено реконструкцію 56 житлових будинків та оновлення вулично-дорожньої інфраструктури села. У той же час, роботи продовжуються на 23 інших об'єктах. Загалом, планується завершити капітальний ремонт житла в Ягідному до кінця літа, а нове будівництво має бути закінчене до кінця 2025 року.
Одночасно, процес відновлення деяких житлових будівель у Ягідному залишається заблокованим, оскільки не всі власники передали свої права замовника на будівництво до Служби відновлення.
Циркуни — одне з найпостраждаліших сіл Харківщини, яке також є одним із найскладніших населених пунктів в рамках експериментального проєкту з відновлення. Це село знаходиться за 25 км від російського кордону та регулярно піддається атакам з боку ворога.
Циркуни стали єдиним населеним пунктом, для якого було розроблено спеціальну концепцію відновлення на замовлення Служби відновлення. Проте, чи зможуть втілити цей план у життя, залишається під питанням, оскільки в січні 2025 року керівник Служби відновлення Харківської області заявив, що через поточну безпекову ситуацію реалізацію експерименту в Циркунах призупинено.
Посад-Покровське на Херсонщині стало першим населеним пунктом, де в рамках експериментальної програми завершили ремонтні роботи на одному з об'єктів. Проте, замість житлового будинку, оновлення торкнулося автомобільної дороги, що проходить через село і з'єднує Миколаїв з Херсоном.
У 2025 році для відновлення села було виділено значну суму — понад 2,2 мільярди гривень, що є лише незначно меншою від коштів, отриманих Бородянкою. Це призвело до відновлення будівельних і ремонтних робіт, які наразі проходять на 364 об'єктах. Проте, з огляду на масштаб комплексного відновлення Посад-Покровського, завершити всі роботи до кінця експерименту виглядає малоймовірним.
***
Отже, протягом двох років реалізації експериментального проєкту з комплексного відновлення не вдалося досягти запланованих обсягів: відновлено лише близько 8% запланованих об'єктів. Для більшості (64%) з них роботи почалися або активізувалися лише в кінці минулого року.
Держава профінансувала відновлення відібраних населених пунктів на 10,82 млрд грн -- 93% від очікуваної вартості проєкту. Проте через те, що фінансування виділяли із суттєвими затримками, проєкт навряд чи закінчиться вчасно. Станом на травень 2025 року використано лише 2,23 млрд грн, або приблизно 20%.
Внаслідок недоліків у експериментальних умовах відновлення села Мощун опинилося поза увагою, а пізніше було призупинено відновлення Циркунів.
2025 рік планувався як фінальний у виконанні експерименту, проте, за прогнозами відновлювальних служб, у щонайменше двох населених пунктах — Тростянці та Бородянці — завершення робіт відбудеться не раніше 2026 року.
Та чи дасть уряд Агентству відновлення та його регіональним службам можливість довести експеримент до кінця? Збільшення обсягу фінансування та переліку об'єктів, запланованих до відновлення, більш як удвічі за попередній рік свідчить на користь такого сценарію.
Фінальну оцінку експерименту зможе дати аналіз проєкту, розпочатий урядом у квітні поточного року. Як зазначив керівник Агентства відновлення, до роботи над цим будуть залучені міжнародні експерти, які планують оприлюднити свої висновки восени.
Зараз важливо врахувати помилки, щоб не повторити їх у майбутньому -- як під час комплексного відновлення, без якого нам не обійтись у масштабній повоєнній відбудові, так і під час реалізації інших експериментальних проєктів, що покликані тестувати нові підходи у відбудові.