Система дистанційного навчання – сучасні реалії Національного університету «Чернігівська політехніка»

2020-04-09 09:04

Мало хто був готовий до тих змін, які приніс 2020 рік в розрізі подій, викликаних розповсюдженням COVID-19. Карантинні заходи стали випробуванням для багатьох – серед особливо вразливих категорій опинилися й навчальні заклади. Адже переривання процесу в них може призвести до проблемних наслідків – від відсутності достатньої кількості годин для формування навичок і знань у майбутніх спеціалістів до елементарної втрати мотивації учнями чи студентами.

Тож перехід на дистанційну форму навчання став необхідністю для всіх. Проте є такі навчальні заклади, як Національний університет «Чернігівська політехніка», де зазначений підхід використовується вже давно.

«З 2013 року ми розпочали запроваджувати систему «MOODLE» як один із альтернативних елементів дистанційного навчання, – розповідає ректор університету Сергій Шкарлет. – Є студенти, котрі, починаючи зі старших курсів, працюють за фахом – деяким із них надається можливість індивідуального графіку. І щоби вони могли наздоганяти навчання, бути в цьому вирі подій, не відривалися від навчального процесу, ми ще тоді, в рамках загальних тенденцій  наших європейських проєктів, запровадили цю систему. І на час пандемії коронавірусу підійшли до цього повністю підготовленими – у нас усі 115 університетських освітніх програм заведено в систему дистанційного навчання «MOODLE». Це близько 2 тисяч курсів».

Окрім цього університет 16 березня подав заявку та отримав безкоштовний доступ до платних курсів платформи Coursera. За рекомендаціями викладачів, опанування онлайн-курсів на цій платформі буде зараховуватися здобувачам вищої освіти  як частина індивідуального навчального плану з певної дисципліни. Також є додаткові можливості організації дистанційного безкоштовного навчання на найкращих навчальних сайтах світу, таких як Prometheus, EdEra, edX, Khan Akademy, Codecademy та інших.

У такій системі дистанційного навчання «Чернігівської політехніки» зареєстровано понад 7,5 тисячі студентів денної форми навчання. І на час карантину 90-95% студентів залучені до неї, що є показником їхньої обізнаності та соціальної відповідальності. Адже, як зазначив Сергій Шкарлет, студенти навчального закладу – це дуже адекватна молодь, яка розуміє важливість ситуації, отримання професійних навичок і знань. Отож, незалежно від того, дистанційно це чи очно, процес відбувається в нормальному режимі та на належному рівні. Оскільки ж студенти налаштовані на те, щоби пройти освітній процес без втрати часу й відповідно до встановленого графіку навчання, то графік освітнього процесу в університеті не змінювався.

Викладач Олександр Дрозд, адміністратор системи дистанційного навчання в «Чернігівській політехніці», розповів, що «MOODLE» – відома у світі система для організації дистанційного навчання. Десятки чи навіть сотні тисяч навчальних закладів у  всьому світі працюють із нею. Серед подібних програм обрали саме цю, бо її функціонал задовольняє практично всі потреби і студентів, і викладачів. Вона має відкритий код, а значить — може бути доповненою, за потреби, необхідними додатками. Завдяки цій системі дистанційного навчання студенти університету мають змогу отримувати доступ до всіх необхідних їм  матеріалів (виняток становлять практичні заняття на верстатах тощо), складати тестові завдання, проходити лабораторні. Викладачі ж, у свою чергу,  мають змогу перевірити, коли і який студент, що вчиться за їхнім курсом, заходив на сайт у відповідні матеріали, як працював. Тут же викладачі можуть оцінювати роботу студентів, а потрібні відомості згодом передаються в деканат. 

Студенти також можуть оцінити роботу викладачів за різними показниками, такими, наприклад, як наповненість курсу чи його актуальність. Для цього в системі є окремі функції. І такий підхід дозволяє викладачам скорегувати свою роботу, зрозуміти, що та де потрібно доповнити чи виправити. 

Коли в університеті лише починали працювати з «MOODLE», то це було лише просте завантаження файлів педагогами, потім додалися наочні матеріали, контрольні засоби. І так поступово прийшли до розгалуженої повноцінної системи дистанційного навчання, котра регулярно доповнюється та оновлюється. А найбільш старанних (у тому числі, за оцінкою студентів) викладачів усіляко мотивує ректорат.

Щоби був лад із такою великою кількістю курсів (близько 2 тисяч), на сайті все має чітке розподілення: за інститутами, освітньою програмою, рівнями освіти (бакалавр, магістр),  обов’язковими та вибірковими дисциплінами тощо.  

Як зазначив ректор університету Сергій Шкарлет,  на базі системи «MOODLE»  повністю відтворили модель освітнього простору. Всі студенти мають доступ до порталу і можуть відвідувати курси коли завгодно – немає часових обмежень. Відсутні обмеження й у форматі спілкування з викладачами – це може бути і вебкамера, й постійне онлайн-листування, і розтягнута в часі здача завдань онлайн тощо. Для цієї системи існує навіть офіційний мобільний додаток. Модель освітнього процесу збережена в повному обсязі та  доступна. Єдине — що вона віддалена. Однак при цьому в «MOODLE» використовується потужна система сповіщень, як внутрішня, так і зовнішня. Це дозволяє студентам дізнаватися про нові завдання, нові матеріали. А викладачам — коли студенти виконали тести, лабораторні тощо.

«Зручність системи ми зрозуміли як товарознавці, підприємці, – поділилася враженнями Тетяна Ганєєва, старший викладач кафедри підприємництва і торгівлі. – Коли стикнулися з тим, що оскільки нормативна база постійно змінюється, то роздаткового матеріалу недостатньо. Тобто щороку щосеместру роздруковувати його велику кількість не дуже зручно. А так є курс, на якому студент має можливість зайти й перейти за посиланням на саме чинний нормативний документ,  завантажити його у свій смартфон і потім із ним працювати. Також як викладач я відкрила для себе зручність тестування – відпала необхідність збирати в один час усіх, роздавати тести, які також потрібно було роздруковувати. Нині це відбувається онлайн. При цьому я маю можливість замовити комп’ютерну аудиторію, коли раптом  у мене виникли сумніви, як студенти складали тест онлайн. Тоді вони в систему заходять під своїми логінами та паролями. І в моїй присутності складають тест».

Також, як зазначила пані Тетяна, в умовах карантину робота з дистанційною системою навчання дає їй змогу проводити лабораторні роботи зі студентами. Адже викладач сам у лабораторії може підготувати необхідні зразки, сфотографувати їх та завантажити на сайт для студентів.

«Як ректор я вважаю, що форма навчання має бути очною, - зауважив Сергій Шкарлет. – Однак система «MOODLE» є додатковим інструментом освітнього процесу. Вона використовується не лише в карантин, а регулярно доповнює освітній процес. Наприклад, у нас практично немає письмових рефератів. Переважно, вони, як і письмові контрольні, завантажується сюди. Також це система прозорості, антикорупційності, це об’єктивний інструмент, який дозволяє показати відкритість навчального процесу. Адже всі бачать, за що отримують оцінки. Це не лише система дистанційного навчання. Це інструмент допомоги. В очному навчанні вона просто використовується, як додаткові можливості».

Підсумую, що при близькому знайомстві з розробленою на базі «MOODLE» системою дистанційного навчання в Національному університеті «Чернігівська політехніка» стає зрозуміло, наскільки вона корисна, багатофункціональна та цікава й зручна. Особливо це можна помітити за статистикою, яка показує зростання відвідування студентами відповідного навчального сайту. А враховуючи, що нині набуває популярності тенденція саме до змішаного навчання, то як і до початку карантинних заходів, так і  по їх завершенню існування такої бази дистанційного навчання буде дуже корисним для студентів «Чернігівської політехніки»  й допомагатиме їм покращувати свої результати. 

Дмитро ПАВЛЕНКО
Фото з Інтернету

Інші новини:


Цікава новація

У селищі Макошиному планують створити новий осередок правоохоронного захисту — поліцейську станцію.

2020-09-30 08:56