«Математика важлива»

2020-03-10 09:55

Науково-практична STEM конференція з такою назвою зібрала в Чернігові представників 11 областей України, загалом понад 200 освітян (це вчителі, причому не лише математики, а й фізики, хімії, інформатики, початкових класів, директори шкіл, завідувачі відділів освіти громад, науковці тощо). Організатори заходу – громадська організація «Центр освітніх реформ Наші діти» спільно з Чернігівською обласною державною адміністрацією.

Це вже другий такий масштабний захід, який ми проводимо в цьому році, перший – це був конгрес для професіоналів саме Чернігівщини, – розповідає голова президії ГО «Центр освітніх реформ Наші діти» Тетяна Роєва. – Тож ми продовжуємо цю діяльність, обговорюємо питання, які дуже хвилюють освітян. Відчувається, що людям бракує спілкування, розуміння, що робити, як впоратися з тими викликами, які ставить перед нами держава, суспільство.

За словами Тетяни Роєвої, нинішні випускники шкіл часто не пристосовані до життя. Чому? Тому що освіта вже не відповідає вимогам сучасного світу. «Не хочу нікого  образити, але ми все ще живемо та працюємо за традиціями тієї радянської школи, – зауважує моя співрозмовниця. – При всій повазі до вчителів, їм треба змінювати свої методики. Тому, в першу чергу, допомоги та підтримки  потребують саме вчителі. Ми обговоримо це під час сесійної роботи,куди  запросили спікерів і тренерів, які знають, як це робити, буде багато практики, майстер-класи від людей, які мають досвід. Мій головний меседж такий: STEM-освіта – це не окремий напрямок, не факультатив, не гурткова робота, це освіта на кожному уроці».

Засновник ГО «Центр освітніх реформ Наші діти», ініціатор освітніх проєктів Євген Халімон свій виступ під час урочистого відкриття конференції «Математика важлива» почав зі слів подяки на адресу Президента Володимира Зеленського, який в січні видав указ про те, щоб оголосити 2020-й рік «Роком математики в Україні». «Вже наступного дня ми вирішили, що варто провести принаймні один захід на виконання цього указу», – напівжартома-напівсерйозно сказав Євген Халімон. Він відзначив також, що в резолюції ООН про цілі сталого розвитку загальна освіта зазначена як один з пріоритетів, втім, у нашій країні всі ці роки математика була обділена увагою держави.

Наприклад, не було й нема вимоги ділити клас на групи для вивчення математики, як це відбувається під час вивчення мови. Мати обладнаний кабінет математики в школі – теж не обов’язково. Та й не дуже зрозуміло, як саме він має бути оснащений. Вчитель математики позбавлений технічних рішень, які б допомогли йому організувати навчальний процес. Чому це відбувалося та відбувається? Тому що нема розуміння важливості вивчення цього предмету. З чого варто починати? Зрозуміти, яким є стан речей на сьогодні.

Математика – це, перш за все, організація мислення, системність, – зауважив Євген Халімон. – Президент каже, що варто підвищувати рівень викладання та рівень навчальних посібників. Цікаво, чи побачимо ми нові обличчя та нові методики?

Математика, напевно, єдиний предмет, який ми вчимо за російськими підручниками. Я вважаю важливою розробку електронних навчальних ресурсів. Цей рік має бути роком, коли думка вчителів, науковців, ГО має бути почута й ми зрушимо з місця те, що не могли зрушити багато років. STEM-освіта має спиратися на математику, інакше сенсу в ній не буде.

Перший заступник голови Чернігівської ОДА Віталій Загайний у вітальному слові до учасників конференції відзначив, що у школі варто виховувати не просто знавців математики, а тих, хто в майбутньому буде якісними інженерами, фізиками, хіміками, біологами. Коментуючи репліку на адресу Президента, котрий видав указ про оголошення року математики в Україні, Віталій Загайний сказав: «Зараз м’яч на нашій половині поля. Все залежить від того, як ми зможемо в своїй школі чи громаді наповнити цей указ відповідним змістом. Озброївшись знанням технічних наук ми маємо показати, що математики в цій країні потрібні, вони здатні самореалізуватися».

Від імені директорів шкіл виступив Василь Гопаченко, директор СШ№12 (м. Чернігів). «Неможливо всіх дітей випустити зі школи, щоб всі на високому рівні володіли математикою, – поділився він з присутніми своїми міркуваннями. – Наше завдання – подолати ставлення суспільства до математики. Державна політика має базуватися на тому, щоб змінити ставлення до самої науки. Підвищити її престижність. Не треба розповідати, що будь-які теореми можна легко вивчити. Треба говорити чесно: математика – це важко, але наша з вами задача – зробити так, щоб вона стала легкою».

Розвиваючи цю думку, Василь Гопаченко зазначив, що успішність навчального процесу часто визначають не підручники і не методики. Так, програми треба переглядати, але це відбувається постійно. В деяких випадках вони переобтяжені, в деяких – недооцінені. Треба більше орієнтуватися на те, що цікаве учням. «Так, математика важлива, нас з вами в цьому переконувати не треба, – підсумував спікер. – Треба поставити завдання перед дитиною та навчити долати перешкоди. Справа в серйозному ставленні до предмету. Справа саме в державній політиці». Цю тезу учасники конференції підтримали оплесками. Напевно, таку думку поділяють більшість освітян.

Загалом, за відгуками присутніх, конференція «Математика важлива» в Чернігові стала для багатьох ковтком свіжого повітря, натхненням, поштовхом для подальших пошуків, розвитку, змін і здобутків. 

Вікторія СИДОРОВА
Фото надані ГО «Центр освітніх реформ Наші діти»

Інші новини:


Нова велика війна?

Військові дії між Азербайджаном і Вірменією розпочалися в ніч на 27 вересня. Обидві сторони звинуватили одна одну в ескалації конфлікту через спірний регіон Нагірний Карабах.

2020-10-01 09:56