Говорити і думати українською з перших класів

2020-03-10 09:28

Школа, яка даватиме учням не лише знання, а й уміння застосовувати їх у повсякденному житті. Школа, до якої діти ходитимуть із неабияким задоволенням. Де школярів навчатимуть критично мислити і не боятися висловлювати власну думку. Це — мрія кожного з батьків. А щоби виховати компетентних творчих школярів, із ними мають працювати компетентні творчі вчителі, котрі люблять дітей і свою справу.

Якою має бути сучасна школа і як захопити сучасних дітей навчальним процесом, знають у Чернігівському ліцеї № 15. У вівторок, 3 березня, на базі навчального закладу відбувся семінар-практикум для вчителів початкових класів закладів загальної середньої освіти нашого міста, присвячений формуванню мовленнєвої компетентності молодших школярів на уроках української мови та читання.

Відкрила методичний захід директор ліцею Олена Жовтопляс. Вона розповіла учасникам семінару про створення інноваційного середовища в ліцеї відповідно до засад реформування освіти у форматі Концепції «Нова українська школа». Заступник директора з навчально-виховної роботи Антоніна Харченко торкнулася теми нових викликів учителю початкових класів. Учасники семінару також переглянули фрагменти уроків української мови та читання у 1-4 класах, присвячені формуванню мовленнєвої компетенції молодших школярів. Учителі ліцею показали свою творчу майстерність і високий професіоналізм, застосовуючи методи інтегрованого навчання. 

Творчим, цікавим і креативним був фрагмент уроку української мови в 1-А класі вчителя вищої категорії, вчителя-методиста Олени Самойловської, присвячений роботі з дитячою книгою. Під час уроку Олена Володимирівна говорила з дітьми про казку, обговорювала будову книги, проводила вікторину. Діти охоче слухали свою вчительку, завзято читали уривки улюбленої казки «Колобок». А ще першокласники розіграли перед педагогами з інших шкіл міні-виставу про Колобка із музичним супроводом. Юним артистам охоче підспівував увесь клас. Так учителька змогла не лише захопити дітей українською народною казкою, а й заохо-тила дітлахів до спілкування українською мовою, переказу казки своїм батькам, друзям. Залучила їх до читання інших дитячих книжок. Завдяки чому в подальшому у них сформується навичка говоріння як складова мовленнєвої компетентності, розвиватиметься артикуляція і дикція.

Варто сказати, що педагогічний стаж Олени Володимирівни понад 20 років. І серед її учнів є переможці Міжнародного конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика.

— У Чернігові дуже багато сімей розмовляє російською мовою. Тому я приділяю велику увагу саме вивченню рідної мови. Я хочу навчити дітей вільно говорити українською. У мене дуже хороші творчі діти. Вони всі молодці. Гарно працювали на відкритому фрагменті уроку. Вдячна їм за те, що вони підтримали мене. Аби вони не боялися, я налаштувала їх на те, що до них на урок прийдуть гості — вчителі з інших шкіл. Тож вони мають бути доброзичливими господарями. Такими ж ввічливими, коли до них приходять гості додому, — каже Олена Самойловська.

— Управління освіти і методичний центр планують роботу для того, щоб учителі на практиці побачили, як працює нова українська школа, які є форми роботи і як формується саме мовленнєва компетенція молодших школярів на уроках української мови та читання. Ми шукаємо нові форми, бо старі вже віджили своє. І саме через локації, зустрічі, ось такі відкриті фрагменти уроків демонструємо новації в початковій школі. Під час семінару ми показали динамічну перерву, під час якої діти у спортивній залі виконували фізичні вправи. Представили ігрові форми навчання як засіб формування комунікативних умінь молодших школярів, мовні цікавинки на уроках рідної мови в третіх класах. Наші діти підготували лялькову виставу «Рукавичка». Відтак ми поділимося думками на трибуні вільних думок, — говорить директор ліцею № 15 Олена Жовтопляс. 

Заступник директора з навчально-виховної роботи Антоніна Харченко зазначила, що у новій українській школі багато різних новацій. Так, молодші школярі навчатимуться без домашніх завдань і чотири роки не матимуть оцінок.

— Сучасні діти сміливі, розкуті, розвинені. Вони сміливо можуть висловити свою думку. І не бояться, коли вчитель скаже їм, що вона неправильна. І це важливо. Адже вчитель повинен не просто дати дитині знання, вміння, а навчити застосовувати отримані знання в житті. Всі кабінети початкової ланки у нас мають чудове обладнання, меблі, дидактичний матеріал. У ліцеї працюють творчі вчителі різного віку. У кожного свій стиль викладання. Й у кожного можна чомусь повчитися, — розповідає Антоніна Харченко.

— Семінари-практикуми у нас відбуваються відповідно до плану роботи методичного центру. За рік — десь 4 семінари для різної категорії педагогів. Кожен навчальний заклад має творчих, креативних учителів. І ми вдячні нашим педагогам за те, що вони проводять ці семінари, запрошують до себе вчителів із інших шкіл, показують упроваджені новації, — зазначила методист науково-методичного центру управління освіти Чернігівської міської ради Алла Йовенко.

Учасники семінару вирішили, що такі методичні заходи потрібні як молодим педагогам, так і вчителям із досвідом. Адже завжди цікаво поділитися знаннями, поспілкуватися з творчими людьми, представити свої доробки і почути думку фахівців.

Валентина НАУМЕНКО
Фото авторки

Інші новини:


Антибіотики в Україні виведуть із вільного продажу

Купити антибіотики українці зможуть виключно за електронним рецептом лікаря.

2020-09-29 12:46