Крадіжки на «Укрзалізниці» — масштабна проблема аграріїв

2020-02-13 12:39

Для тих, хто працює в аграрному бізнесі та користується для перевезення своїх товарів послугами «Укрзалізниці», не стане новиною, що крадіжки зерна й загалом сипучих вантажів є явищем звичним. Одначе те, яких масштабів це набуло нині, вражає! Якщо раніше з вагону могли зсипати порядку 1-1,5 тонни зернових, то тепер деякі особливо нахабні чи ліниві не заморочуються  дрібницями, а просто, обираючи пару вагонів, крадуть із них одразу понад 40 тонн продукції. 

Про  це нам розповів засновник ТОВ «Зертек» Юрій Щуклін. Він упритул працює з Ічнянським сільгоспвиробничим кластером, допомагаючи швидко й вигідно доправляти зерно до портів. Тому має розуміння проблематики даної галузі.

«Через те, що раніше обсяг розкрадань був незначним і вписувався в норми природних втрат при транспортуванні, експедитори та інші учасники ринку могли «не помічати» цього,  – розказує Юрій Щуклін. – Проте нинішній рівень свавілля виходить за межі розуміння. З лютого поточного року ми зіштовхнулися з розкраданням 41,5 тонни з одного вагону. А 4 лютого ще в трьох вагонах було виявлено крадіжку 56,1 тонни зерна кукурудзи».

Особливу увагу він звернув і на те, що це відбулося при маршрутному відправленні зерна кукурудзи, котре ускладнює процес розкрадання. При такому виді відправлення зерна вагони не піддаються ні сортуванню, ні підробці (через це і сама «УЗ» бере менший тариф). Також важливо, що протягом усього шляху прямування вагони маршрутного складу не розчіплюються. І аби вкрасти зерно з вагона в складі маршруту, спочатку частину вагонів необхідно відчепити та загнати на під’їзні шляхи, оскільки на головному або приймально-здавальних шляхах здійснити вивантаження неможливо. Все це, на думку Юрія Щукліна, свідчить про обізнаність цього процесу начальника і диспетчера залізничної станції, а також про безпосередню участь у ньому машиніста маневрового локомотива.

«Це досить тривалий процес, і його неможливо здійснити, не маючи підтримки з боку поліції – не маючи гарантії невиїзду співробітників правоохоронних органів у разі надходження виклику від випадкових свідків цього злочину!» – так Юрій Щуклін пояснює, чому, на його думку, крадіжки зерна на «Укрзалізниці» набувають ознак організованої злочинності. 

Також він вважає, що про змову свідчить той факт, що особи, які вчиняють дане правопорушення, обізнані про правила транспортування зерна, оскільки навмисно здійснюють вивантаження зерна з вагонів, уникаючи пошкоджень ЗПУ.

«Вважаю, що таке можуть зробити виключно працівники залізниці, котрі прагнуть захистити свою «годувальницю» від штрафів і прикрити себе від покарання за вчинений злочин. Оскільки, зазнай  «Укрзалізниця» хоча пару разів збитків за втрату поцупленого вантажу за комерційним актом,  ці розкрадання були би припиненими. А так виходить, якщо пломби цілі, то й жодної відповідальності «УЗ» нести не збирається. Все це вкотре демонструє байдуже ставлення керівництва залізниці до вантажів, які вона перевозить, і до своїх клієнтів, котрі приносять чималий прибуток, – скаржиться Юрій Щуклін. – Як виявилося, поруч із цим є напрацьовані схеми, про які частина представників агробізнесу України знає. Коли здійснюється пара дзвінків співробітникам «Укрзалізниці» –  і твої вагони ніхто не чіпає».

Більше того, Юрій Щуклін повідомив, що після описаних в матеріалі подій йому запропонували подібні послуги. Як і винаймати додатково охорону для вантажу, що бере для перевезення «Укрзалізниця». Пан Юрій вважає, що це  є результатом нехтування законами України.

Зазначимо, такі ситуації призводять до невиконання умов контрактів і тягнуть за собою великі втрати. Адже подібні ситуації не є форс-мажорними, тому за контрактом аграрії через втрати обсягу партії зерна повинні будуть заплатити штраф своїм клієнтам за цю нестачу.

І маючи такий розчарувальний «досвід роботи» з «Укрзалізницею» в торгівлі зерном ,з поставками в порти по форвардах тощо, хіба зарубіжні партнери захочуть і далі розвивати аграрний бізнес в Україні?

«Про який розвиток дрібного фермера може йти мова в таких умовах ?! І про які інвестиції ?! Уряд постійно про це заявляє та активно до цього закликає вже не один рік, а за фактом – умов для нього все менше, – коментує Юрій Щуклін. – Ми маємо боротися із цим свавіллям! Тож закликаю небайдужих громадян та постраждалих від подібних злочинів учасників агробізнесу об’єднати зусилля, адміністративні й фінансові ресурси та створити фонд, який стане альтернативним інструментом для фінансування приватних розслідувань подібних випадків і забезпечення всіх заходів задля збереження вантажів».

За матеріалами бесіди підготував Степан РУДЕНКО
Фотографії надано Юрієм ЩУКЛІНИМ

Інші новини:


Нова велика війна?

Військові дії між Азербайджаном і Вірменією розпочалися в ніч на 27 вересня. Обидві сторони звинуватили одна одну в ескалації конфлікту через спірний регіон Нагірний Карабах.

2020-10-01 09:56