SТЕМ-освіта – перший крок до конкурентної держави

2020-01-31 09:33

На першому конгресі STEM-освіти, що відбувся в Чернігові, зазначалося, що Нова українська школа потребує запровадження нових підходів, методик, нових підручників і підготовки нових вчителів. А одним із пріоритетів уже зараз стає SТЕМ-освіта. Варто пояснити нашим читачам, що STEM розшифровується так: S - science (наука), T - technology (технологія), Е - engineering (інженерія), М - mathematics (математика). Такі розвинені країни, як США, Китай, Великобританія, Ізраїль, впроваджують державні програми STEM-освіти. 

Доступ до технологій

SТЕМ-освіта орієнтована на виявлення задатків і здібностей учнів до природничо-математичних наук, формування цілісного наукового світогляду та сучасних компетенцій (зокрема, сritical thinking – критичне мислення, communication — спілкування, collaboration – співпраця, creativity – творчість). Провідні принципи STEM-освіти: інтеграція декількох дисциплін, а також проектна діяльність і практичне застосування учнями набутих знань.

Чернігівська область чи не перша в Україні, де до обговорення цієї теми долучилися представники Міністерства освіти і науки, облдержадміністрації, обласного управління освіти і науки, регіональної торгово-промислової палати, науковці з університетів, директори шкіл, керівники відділів освіти та голови об’єднаних територіальних громад. Організатором заходу стала громадська організація «Центр освітніх реформ «Наші діти», яку очолює Соросовський учитель, авторка навчальних посібників і дидактичного мультимедійного контенту Тетяна Роєва.

«2020-й рік оголошений Роком математики, і питання STEM-освіти в Новій українській школі набуває особливої актуальності, оскільки базовою навчальною дисципліною для формування   STEM-мислення учнівської молоді стає математика, яку вивчають з 1-го до 11-го класів,  — зазначила пані Тетяна у своєму вступному слові та під час неформального спілкування. – Наша організація не може стояти осторонь від інновацій у сфері освіти й готова надавати допомогу у будь-якому вигляді: суспільного обговорення, консультацій, проведення практичних майстер-класів тощо. Конгрес STEM-освіти – лише перша ластівка практичної просвітницької діяльності нашої громадської організації».

Вітання від голови ОДА Андрія Прокопенка учасникам конгресу передав його заступник Андрій Подорван. «Звісно, не всі випускники шкіл у майбутньому стануть інженерами, фізиками, програмістами, але STEM-освіта точно знадобиться їм, щоби здобути більш конкурентну й  високооплачувану професію, адже в цехах на виробництві вже зараз працюють високоточні верстати  з програмним забезпеченням, — сказав Андрій Подорван у своєму виступі. — І наше наступне завдання – щоби такий фахівець залишався працювати саме в Україні. Отож STEM-освіта — це перший крок до конкурентної держави».

Ректор Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. Ушинського Анатолій Заліський у своєму виступі зазначив, що нинішні випускники шкіл неохоче вступають на технічні спеціальності до ВНЗ за винятком ІТ-спеціальностей. І саме тому SТЕМ-освіта дуже важлива, оскільки забезпечує великий вибір можливостей для розвитку дитини, надає учням доступ до технологій. «SТЕМ-освіта гармонійно поєднує міжпредметні зв’язки та проектну діяльність, діти розуміють, як вони можуть застосувати отримані знання з точних і природничих наук на практиці, — підкреслив Анатолій  Заліський. — Учні бачать, що бути інженером чи математиком – не нудно, а цікаво».

Розуміння цінностей

Представниця Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», учителька, авторка посібників і підручників Ірина Василашко коротко охарактеризувала основні компоненти, без яких запровадження STEM стає неможливим. Це, зокрема, підготовка вчителів із сучасним мисленням і компетенціями. За словами Ірини Василашко, лише 2-3% педагогів готові бути новаторами. Це методики, підручники та програми, що відповідають цьому формату освіти. Робота над ними триває. Це також відповідний навчальний простір у закладах освіти (йдеться про лабораторії, обладнання для дослідів, технічні засоби, 3D-принтери тощо). 

«Час змінився, діти змінилися, вони потребують іншого підходу, — наголосила Ірина Василашко. – Вже за рік-два до школи прийде покоління альфа – ці діти нібито народжуються з гаджетами. Не будемо сперечатися, чи вони потрібні, але маємо враховувати, що це факт. Такі діти швидко знаходять інформацію, вони творчі, вони більш екологічно підходять до вибору речей, вони більш патріотичні. Саме тому STEM-освіта багато уваги приділяє цінностям. Наприклад, це здоров’я. І для вчителя таке розуміння, до речі, також дуже важливе, аби наші педагоги не закінчували навчальний рік повністю виснаженими».

Як повідомила учасникам конгресу представниця Державної установи «Інститут модернізації змісту освіти», Міністерство освіти й науки «зробило важливі кроки для того, щоби STEM-освіта була профінансована і розвивалася». 

Євген Халімон – видавець, ініціатор впровадження інноваційних освітніх проектів у виступі наголосив, що вивчення математики важливе для всіх дітей, як гуманітаріїв, так і «технарів», тому що гармонійно розвинути учня без формування навичок алгоритмічної культури мислення неможливо! Саме вивчення математики формує такі вміння та навички.

Після пленарного засідання учасники конгресу працювали в окремих секціях, відповідно до своїх професійних потреб і запитів. 
Зокрема, голови ОТГ мали можливість обговорити, чому STEM-освіта стає настільки популярною, як впливає на розвиток суспільства, економіки, й, нарешті, де шукати фінанси для розвитку цього формату освіти.

В обговоренні зазначалося, що долучатися до STEM-освіти потрібно не тільки в лабораторіях та спеціально обладнаних кабінетах. По-перше – це під силу не всім ОТГ, а  по-друге – охоплювати STEM-діяльністю потрібно всіх учнів. Шукаючи тільки обдарованих, втрачаємо той контингент майбутніх спеціалістів, які мають задовольнити високий попит на STEM-спеціальності в усіх напрямах розвитку регіону. 

STEM-освіта для кожного учня – чи не головний меседж конгресу. 

Під час одного з виступів відбулась презентація мультимедійного навчального контенту KM MEDIA ED PROFI (від чернігівського видавництва «Країна мрій»). Цей контент затверджений МОН України і вже використовується у Новій українській школі. Впровадження такого дидактичного ресурсу від видавництва «Країна мрій» на уроках математики– це елементи STEM-освіти, які можуть використовуватися майже щодня.

Керівники управлінь освіти, директори шкіл, науковці та вчителі математики говорили про моделі запровадження STEM та найкращі практики, ознайомились із досвідом роботи, який вже існує в області. 

Вікторія СИДОРОВА
Фото надано KM MEDIA

Інші новини:


Нова велика війна?

Військові дії між Азербайджаном і Вірменією розпочалися в ніч на 27 вересня. Обидві сторони звинуватили одна одну в ескалації конфлікту через спірний регіон Нагірний Карабах.

2020-10-01 09:56