Везеш дитину — автокрісло обов’язкове!

2020-01-21 10:24

Відтепер водії повинні перевозити дітей в автокріслах. Це правило стосується дітей віком до 12 років або нижче 145 сантиметрів. Верховна Рада ввела адміністративну відповідальність за перевезення дітей без автомобільних сидінь та адаптерів. Водіям, які нехтуватимуть цим правилом, доведеться сплатити штраф — 510 гривень. При повторному порушенні ще більше — 850. Це стосується всіх видів транспорту, крім громадського.

Чи розповсюджуватимуться штрафи на таксистів? Чи є альтернатива автокріслу? Чи можна тримати дитину в авто на руках? Яка у нас кількість ДТП за участю дітей? На ці та інші запитання відповів старший інспектор пресслужби Управління патрульної поліції в Чернігівській області Віталій КОПИСТКО.

А ще ми спробували розібратися, наскільки реально в Чернігові замовити таксі з автокріслом і скільки це коштуватиме. І як сучасні мами дбають про безпеку своїх дітей.

Про правильне перевезення дітей

— Віталію Васильовичу, розкажіть про нові вимоги до водіїв з перевезення дітей. Чому так важливо перевозити дитину в автокріслі?

— Закон «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за порушення правил перевезення дітей» вступив у дію наприкінці минулого року. При цьому сама норма перевезення дітей в автомобілі не нова. Вона доволі довгий час була прописана у правилах дорожнього руху в розділі перевезення пасажирів. Діє вже багато років. Мало хто на це звертав увагу, бо за це не було відповідальності. І саме 20 листопада 2019 року Верховна Рада визначила адміністративну відповідальність за перевезення дітей без автокрісла. Це — штрафи. Перший раз 510 гривень. Наступні — 850. Законодавець визначив: якщо дитина менша 12 років і її зріст нижче 145 сантиметрів, то її треба перевозити за допомогою спеціальних засобів, які дають змогу пристебнути маленького пасажира. Мова йде про спеціальні дитячі сидіння: автокрісла, бустери та адаптери. Автокрісло зменшує ризики травмування дитини під час дорожньо-транспортної пригоди. І навіть запобігає фатальним випадкам. Пасок безпеки у дитини найчастіше проходить через шию або живіт. І при зіткненні він може пошкодити внутрішні органи або навіть задушити дитину. А має проходити по ключиці, грудині та через таз. Саме тому треба користуватися спецзасобами.

— Якими саме вони мають бути?

— Для дітей різного віку є окремі спеціальні засоби. Але якогось чіткого переліку у нас в Україні нема. З одного боку — це погано. Ми не можемо контролювати, якими саме повинні бути ці спецзасоби. Не можемо перевірити їхню якість, бо нема чітких норм. Є автокрісла з недорогих матеріалів, і є з хороших, якісних. Вибір на ваш розсуд. Але відповідальність за пасажира завжди несе водій, а діти — це взагалі окрема категорія пасажирів. І відповідальність за них окрема. У громадському транспорті все залишається без змін. Нині точаться розмови, що це якась змова поліції та виробників автокрісел. Що хтось хоче на цьому заробити. І дивно, що у свідомості людей нема того, що йдеться про безпеку їхніх дітей. Ці штрафи спонукають водіїв до відповідальності.

— Яка статистика дорожньо-транспортних пригод за участю дітей?

— За 2019-ий рік у Чернігові, Чернігівському та Козелецькому районах відбулося 23 ДТП за участю дітей, у яких 21 дитина постраждала і чотири загинуло. Від моменту набрання чинності Закону ми притягнули до відповідальності одного водія.

— Чи штрафуватимуть таксистів?

— Таксі також повинні дотримуватися цих правил при перевезенні дитини. Коли клієнт звертається до служби таксі, він має попередити про те, що їхатиме з дитиною певного віку. І компанія зобов’язана надати цю послугу. В цьому нема нічого дивного. Адже коли ми веземо багаж, нам надають багажне відділення.

— А як бути, коли в таксі має їхати четверо чи п’ятеро дітей?

— Служба таксі повинна передбачити й такі випадки і надати відповідно велике авто зі спецзасобами для кожної дитини. Інша справа, що перевізники таксі не дотримуються цих норм. А дехто відмовляється надавати таку послугу. І ми не можемо притягнути за це до відповідальності. Тому все на розсуд батьків. Сам клієнт обирає: везти дитину в безпечних умовах або ні.

— Поліція може зобов’язати служби таксі закупити автокрісла чи бустери?

— На жаль, поліція не може. Так само як не можемо зупинити водія на перевірку наявності автокрісла або іншого спецзасобу для перевезення дитини. Ми зупиняємо водіїв відповідно до того чи іншого правопорушення і якщо паралельно бачимо, що в машині дитина їде без автокрісла, штрафуємо й за це. На жаль, у Законі недопрацьовані норми про те, хто повинен контролювати служби таксі на наявність спецзасобів для дітей. Та й перевірити наявність автокрісла в автомобілі напряму поліцейський не має права. Бо це не є причиною для зупинки водія. Неправильне перевезення дитини в автомобілі вважається друго-рядним порушенням. Наприклад, водій перевищив швидкість. Патрульний зупинив його і виписав штраф. Якщо при цьому патрульний побачив у машині маленьку дитину без автокрісла, це ще один додатковий штраф. Але зумисно зупиняти машини з дітьми для того, щоби перевірити умови їх перевезення, патрульний не має права. І виходить так, що норма є, але напряму вплинути на водіїв ми не можемо. Це так само, як ми не можемо спеціально зупиняти водіїв на перевірку наявності полісу обов›язкового страхування. Його наявність чи відсутність з’ясовуються в процесі перевірки документів правопорушника.

— Чому не можна тримати дитину на руках?

— Правилами дорожнього руху з точки зору безпеки заборонено будь-кого перевозити на руках. Буквально тиждень тому в Черкасах у ДТП загинула трирічна дівчинка через те, що вона їхала у матері на руках. При лобовому зіткненні вага людини збільшується приблизно втричі. Уявляєте, яка інерція ваги на дитину. Доросла людина своїм тілом просто розчавить її. Ще страшніше, коли так везуть дитину на передньому сидінні. Тому перевозити дитину на руках категорично заборонено. 
Відповідно до кожної вікової категорії дітей треба транспортувати в автомобілі за допомогою спецзасобів: автокрісла, бустера, адаптера. Немовлят перевозять в «автолюльках». Їх можна встановлювати на передні сидіння. Вони кріпляться за допомогою пасків безпеки. Таким чином дитина більш захищена і весь час у полі зору мами. Дитину до трьох років також можна перевозити на передньому сидінні, але в автомобільному кріслі і спиною вперед. Крісло теж встановлюється спинкою наперед. Патрульна поліція звертається до всіх батьків із проханням обов’язково користуватися автокріслами чи, залежно від віку, іншими спецзасобами для перевезення дітей. Аби зберегти здоров’я і життя маленьких пасажирів. Подбати про безпеку дітей ми просимо і наші служби таксі.

— Можливо, наших людей треба час від часу знайомити зі статистикою?

— Наприкінці року ми робили так звану «шокову терапію» в автошколах  міста на тему «ДТП та їх причини». І учням школи ми показували фото з фатальними наслідками ДТП. І коментували причини цих аварій. У засобах масової інформації ми не можемо показати страшну реальність фатальних ДТП, а тут ми намагалися наочно показати результат порушень правил дорожнього руху. Для більшості учнів це була справжня шокотерапія. Із 17-ти автошкіл Чернігова ми охопили більше десяти. І наша перша практика показала, що людям страшно на таке дивитися, але вони погоджуються, що це потрібно.   
Чи приїде таксі з автокріслом до вашої дитини? 

Замовити таксі з автокріслом важко, але можливо. І будьте готові до того, що за цю послугу вам доведеться доплатити. Дехто з таксистів пропонує взяти в дорогу свій спецзасіб. А дехто взагалі відмовляється від нього через невеликий розмір машини або через небажання морочитися з ним. Тож в ідеалі, якщо ви з дитиною часто їздите машиною, краще мати власні автокрісло чи бустер. В іншому випадку для того, щоб служба таксі приїхала з правильним спецзасобом, потрібно повідомити вагу та зріст дитини. Ми звернулися в найпопулярніші сервіси таксі нашого міста для того, щоби дізнатися, чи надають вони таку послугу. І поцікавилися ціною поїздки з автокріслом на відстань від 2 до 3 кілометрів. На момент виходу номера була така ситуація. Ось перелік служб таксі, які надають автокрісла: «ЄвроТаксі» — 45 гривень, «КЕБ-таксі» — 47 гривень, «HOPIN» — від 50 гривень, «Тачка» — від 80 гривень. Таксі «Optima», «Десятка» такої послуги не надало.

Сучасні мами «ЗА» автокрісло 

Молода мама Софія Павлюк переконана: батьки самі повинні думати про безпеку своїх дітей, а не чекати рішення депутатів чи попереджень поліції. Свого трирічного синочка вона возить в автокріслі від народження.

— Нам пощастило, коли ми купили свою першу люльку, яка була одночасно і автокріслом. Пізніше ми придбали автолюльку-переноску з ручкою. Її можна було вже ставити проти руху. А вже десь у рік купили звичайне автокрісло і використовували його майже до трьох років. Наразі я взяла для своєї дитини бустер. Але планую ще купити автокрісло на каркасі, що складається. Дуже мало фірм виробляє їх. Але це гарний варіант для мене, бо власного авто не маю. Моя дитина їздила в автокріслі ще до Закону, і я рада, що тепер ще більше дітей буде у безпеці. Головне, щоби батьки та служби таксі купували автокрісла не для галочки чи замилювання очей поліції, а для збереження життя і здоров›я своїх дітей, — каже Софія.

Молода мама Ольга Кужель також подбала про автокрісло для своєї дитини ще до нововведень. Бо розуміє, наскільки це важливо і безпечно. Оля зізнається, що так набагато зручніше їздити і мамі, й дитині. Автокрісло не лише зменшує ризики серйозних травм, а й, однозначно, дисциплінує дитину. Малеча не підводиться під час руху авто, не крутиться. При цьому мама зосереджена на дорозі й не відволікається на дитину. Оля переконана: возити дитину в автокріслі треба завжди. Навіть якщо їдеш у сусідній магазин за продуктами. Дитина від народження має звикати до такої безпеки.

— Я вважаю, що дитина в транспорті повинна рухатися виключно в автокріслі. Після народження сина (йому нині чотири з половиною роки) ми одразу придбали автолюльку для немовляти. А після року купили автокрісло. Я не розумію людей, які не користуються ним тільки через те, що їхня дитина не хоче їздити в автокріслі і плаче. Батьки перш за все мають дбати про безпеку дитини, а не потурати її примхам. Автокрісло — це безпека дитини й дисципліна. У мене є подруга в Німеччині. Коли в сім’ї народилася третя дитина, вони продали своє авто і купили нове, більше за розміром. Бо треба було вмістити в машину одразу три автокрісла. За кордоном люди сумлінно дотримуються цих правил не тому, що вони бояться штрафів, а тому, що у них така ментальність — думати про безпеку дитини від народження, — говорить Оля.

Сучасні мами переконані: такі нововведення однозначно потрібні. Адже відтепер і батьки, й водії мають стати більш відповідальними. Тому радять при купівлі автокрісла не економити гроші на тих, які були в аварії. Адже їхня конструкція вже порушена і не гарантуватиме безпеку на 100%.

Валентина НАУМЕНКО
Фото авторки та з інтернету

Інші новини:


Вода — це життя!

У попередній статті  минулого номера ДП ми говорили про імунітет та про те, що дуже важливо пити звичайну чисту воду. Сьогодні я розповім — чому.

2020-04-08 09:56