Національна концепція реформування податкового та митного законодавства

2019-12-05 07:35

Це питання стало предметом для обговорення на XIV з’їзді Асоціації платників податків України, що відбувся 28 листопада 2019 року. В роботі з’їзду взяли участь представники Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, правоохоронних органів, бізнесу та громадськість. Одним із модераторів цього заходу став представник Чернігівщини Роман Вереша – член ради Асоціації платників податків України, доктор юридичних наук, професор, заслужений юрист України, голова ГО «Чернігівщина».

У перервах роботи з’їзду нам удалося поспілкуватися з Романом Верешею.

– Чого очікувати від оновлення податкової та митної служб?

– 16 жовтня 2019 року Уряд затвердив законопроєкт, який завершить реформу податкової та митної служб. Законопроєкт передбачає, що територіальні відділення податкової та митної служб мають перестати бути окремими юридичними особами, як це є зараз, а перетворитися на відокремлені підрозділи. Це сприятиме досягненню цілей, визначених Програмою діяльності Кабінету Міністрів, у частині зниження часових та грошових витрат для доброчесного бізнесу під час здійснення митних процедур, наближення до повної електронізації процесів на митниці, а також запровадження ефективної організаційної структури, побудованої за функціональним принципом.

Окрім іншого, схвалений Урядом законопроєкт дозволить відкрити доступ до інформації про експортно-імпортні операції, зокрема вартість товарів, які ввозяться або вивозяться з України. Також законопроєктом розширюється використання електронних документів та зобов’язання митниці негайно продавати на аукціонах конфісковане майно.

– Україна і США підписали міжурядову Угоду для поліпшення виконання податкових правил та застосування положень Закону США «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (Foreign Accounts Tax Compliance Act (FATCA). Які переваги й недоліки цієї угоди?

– Верховна Рада ратифікувала Угоду між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил і застосування положень закону США «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» та прийняла у першому читанні пов’язані законопроєкти №2102 і №2103. Для імплементації Угоди й урегулювання порядку виконання фінансовими установами України вимог закону FATCA були розроблені зміни українського законодавства, зокрема до Податкового кодексу та законів «Про банки і банківську діяльність» та «Про депозитарну систему України».

Законопроєктом №2102 мають бути внесені зміни до Закону України «Про банки і банківську діяльність» у частині порядку розкриття банківської таємниці й до Закону України «Про депозитарну систему України» в частині доступу до інформації, що міститься в системі депозитарного обліку. Порядок розкриття такої інформації у першому випадку встановлюється Національним банком України, у другому — Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку за погодженням з Міністерством фінансів і Державною податковою службою. 

Законопроєктом №2103 мають бути внесені зміни до Податкового кодексу України в частині визначення понять:

  • підзвітний рахунок та його власники, фінансовий агент і фінансовий рахунок;
  • особливості подання звітності за підзвітними рахунками;
  • збір та отримання податкової інформації контролюючими органами від фінансових агентів;
  • накладення штрафу за неподання, подання з порушеннями або з недостовірними відомостями чи помилками звітів про підзвітні рахунки. Зазначена норма спрямована в першу чергу на стимулювання фінансових агентів дотримуватися законодавства щодо обов’язку подання звіту про підзвітні рахунки.

Обидва законопроєкти готуються до другого читання. Зазначені зміни до законодавства України дозволять здійснювати обмін інформацією в межах не лише Угоди щодо застосування положень FATCA, але й інших міжнародних договорів, що містять положення про обмін інформацією для податкових цілей, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, або укладених на їх підставі міжвідомчих договорів, у тому числі Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки від 29.10.2014 (Multilateral Competent Authority Agreement on Automatic Exchange of Financial Account Information), до якої Україна планує приєднатися найближчим часом. Ратифікація Угоди щодо застосування положень FATCA та прийняття законопроєктів №2102 і №2103 забезпечать виконання в Україні вимог закону FATCA на основі здійснення внутрішнього звітування й надання в автоматичному режимі інформації Державною податковою службою України податковій службі США щодо рахунків, відкритих платниками податків США в українських фінансових установах. Надання аналогічної інформації податковою службою США щодо рахунків, відкритих платниками податків України у фінансових установах США, Угодою не передбачено. Отже, автоматичний обмін інформацією здійснюватиметься в односторонньому порядку, але Україна в подальшому зможе провести консультації зі Сполученими Штатами Америки про внесення змін до Угоди в частині запровадження двостороннього обміну.

– В Україні буде створено Бюро фінансових розслідувань. Які функції цього органу в системі фінансового контролю?

– Бюро фінансових розслідувань – центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через міністра фінансів України.

За законопроєктом (1208-2) Бюро фінансових розслідувань складатиметься з центрального апарату й територіальних управлінь, зареєстрованих як юридичні особи публічного права. Загальну кількість працівників встановлюватиме Кабінет Міністрів України, і вона може змінюватися його рішенням на підставі звіту керівника Бюро фінансових розслідувань. Передбачається можливість переходу колишніх працівників податкової міліції на службу до Бюро фінансових розслідувань на загальних підставах за результатами проведення конкурсу.

Законопроєкт не передбачає ліквідацію будь-яких підрозділів Служби безпеки України та Міністерства внутрішніх справ, але до Бюро фінансових розслідувань переходять повноваження щодо розслідування економічних злочинів. Передбачається віднести до основної підслідності Бюро фінансових розслідувань кримінальних правопорушень детективами Бюро фінансових розслідувань за 25-ма стат-тями Кримінального кодексу (статті 204, 205, 205-1, 206, 206-2, 209, 209-1, 210, 211, 212, 212-1, 218-1, 219, 220-1, 220-2, 222-1, 223-1, 223-2, 224, 229, 231, 232, 232-1, 232-2, 233 КК), додаткової підслідності – 5 статей (статті 192, 200, 216, 358, 366), а також досудове розслідування за статтею 222 КК (якщо розмір предмета злочину або завданої ним шкоди в тисячу п’ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений законом на час вчинення злочину). Бюро фінансових розслідувань здійснюватиме самостійне проведення оперативно-розшукової діяльності, фізичний захист надаватимуть органи національної поліції.

На фото одератори з’їзду Данило Гетманцев, голова Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, й Роман Вереша, голова ГО «Чернігівщина».

Інші новини:


Майбутнє – за співпрацею. Розвиток – за інвестиціями

На Новгород-Сіверщині з робочим візитом побувала Латвійська делегація. Мета – налагодження культурних та економічних зв’язків, започаткування й розвиток спільних проєктів.

2020-09-22 09:15