Нові умови «Укрзалізниці» – заробіток на збитках аграріїв

2019-11-14 06:35

У попередньому номері «Деснянської правди» ми писали про ситуацію навколо «Укрзалізниці» та виробників сільськогосподарської продукції Чернігівщини. До якої призвели, м’яко кажучи, некоректні, на думку останніх, дії з боку керівництва зазначеного перевізника, що за рахунок виробників і трейдерів має намір упоратися з частиною своїх фінансових проблем. 

Сьогодні ситуація кращою не стала, і представники аграрного бізнесу змушені вдатися до певних заходів, адже несуть колосальні збитки – як фінансові, так і іміджеві. Саме тому вони вирішили не чекати, а вже зараз готують звернення до міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, а також до президента України. Триває й підготовка звернення до суду.

З цього приводу ми вирішили взяти розширений коментар у логіста й засновника кількох компаній Юрія Щукліна. Адже нині він упритул працює з Ічнянським сільгоспвиробничим кластером, допомагаючи швидко та вигідно доправляти зерно до портів.

– Доброго дня! Пане Юрію, розкажіть детальніше, за що саме менеджери «Укрзалізниці» піднімають ціни? Це якісь нові, додаткові послуги?

– Ні! Хочу одразу прояснити цей момент, аби було зрозуміло: вона (УЗ. – Авт.) не стала виконувати більші обсяги перевезень, так само, як і не робить їх якіснішими чи швидшими. Жодного покращення сервісу немає! Тобто за той самий обсяг послуг вона просто взяла з ринку на 250 мільйонів гривень більше. Це якщо етично висловлюватися. А коли казати як є, то «Укрзалізниця» просто забрала ці кошти у аграріїв-виробників. Однак це лише частина збитків, викликаних діями керівництва залізниці. Адже ринок втратить удвічі більше, оскільки платити доведеться не лише їй. Це така «любов» до своїх клієнтів!

– І чому перевізник відкрито йде на такі зухвалі кроки, як зміна умов і ціни на свої послуги в останній момент?

– Звісно! Бо вони добре розуміють, що часу на пошуки іншого способу транспортування та виконання строків за вже підписаними контрактами у аграріїв та трейдерів нема. Розуміють, що кораблі під вантажі грудня вже рухаються до наших портів і їхній демередж (у торговому мореплавстві це грошове відшкодування збитку, виплата перевізникові за простій судна понад обумовлений час. – Авт.) чи мертвий фрахт (компенсація постачальником втраченої вигоди судновласника у випадку, коли не забезпечено завантаження судна мінімальною кількістю вантажу. – Авт.) не зіставні з маржею трейдерів і виробників. Чітко знаючи, що за вагони прийдуть торгуватися посередники-спекулянти.

Ніхто не подумав про те, скільки недоотримають аграрії, а відповідно – місцеві бюджети й залежні від них люди.

І це вчинено без проведення хоч якогось аналізу та прорахунку наслідків, з ігноруванням будь-якого порівняння отриманого від такої «операції» додаткового прибутку зі штрафами, втратою ринків, репутації сільгоспвиробників, «Укрзалізниці» та України загалом. 

– Окрім зіпсованої репутації на міжнародному ринку на які ще наслідки слід очікувати?

– Для «Укрзалізниці» цей «експеримент» також просто так не мине. «Кинуті» нею власники вантажів – аграрії та експортери-трейдери – вже ніколи не будуть настільки наївними й до наступного врожаю матимуть  свій парк транспорту або більш передбачуваного перевізника. А УЗ користуватиметься своїм парком перевезення лише в пікові місяці та вигадуватиме прийоми проти приватного парку. В цьому вона має досягти успіху.

Взагалі, з огляду на цю ситуацію виникає багато запитань стосовно того, як було зроблено цей штучний ажіотаж, що став приводом для підняття ціни на перевезення. Хто виграв учорашні «перегони» за вагонами? Кому розподілені ці вагони парку ЦТЛ (Центр транспортної логістики – підрозділ «Укрзалізниці») на грудень? Хто дав на 15 тисяч більше за вагонорейс і чому? І взагалі, чиї це гроші та звідки вони з’явилися?

– Пане Юрію, однак вам, як і іншим виробникам, можуть заперечити, що це ринок і тут виграє той, хто запропонує більше за послугу…

– Так, нам могли би заперечити, що це, мовляв, «ринкова ціна» перевезення. Тільки це не його вартість. Це ціна порятунку від дефолту та втрати ділової репутації. Цікаво, там, у керівництві «Укрзалізниці», чули про таку? Ця «ринкова» ціна викликана ажіотажним попитом (як і ким викликаним, я трохи раніше розповів) на фоні обмеженого вивантаження портами й останнім місяцем погашення кредитів аграріїв.

– І все ж уявімо ситуацію, в якій підняття цін було би викликане об’єктивними причинами, а не спекуляцією. На вашу думку, як це мало би відбуватися?

– Так, як це робиться в цивілізованому світі! Хочете підняти ціни – оголосіть до початку кампанії зі збору врожаю про помісячні тарифи на весь рік, із максимальною ціною в пікові періоди. Складіть графіки руху, нитки по всіх відкритих станціях на весь рік у розмірі своєї пропускної та провізної здатності, в розмірі реального фізичного щоденного вивантаження портами. А вже потім влаштовуйте торги, на яких змагайтеся з приватним перевізником за вантажі. Однак при цьому гарантуйте перевезення «останньої надії» (там, де існують природні монополії, та користувач, приєднаний до цієї природної монополії, не може отримати жодного іншого альтернативного засобу, то монополіст зобов’язаний надати послугу такому користувачеві. – Авт.) виробникові. Оскільки, по суті, він, як і ви, як і будь-який громадянин, є власником українських залізничних шляхів. Адже вони перебувають у власності держави. 

Нагадаємо, що 2018 року між ПАТ «Українська залізниця», в особі директора філії «Центр транспортної логістики» Сергія Підгородецького й першого заступника цього ж центру Олега Бондаря (сторона 1), Чернігівською обласною державною адміністрацією, в особі Валерія Куліча (сторона 2) та представниками сільгоспвиробників і бізнес-асоціацій області (сторона 3) було підписано меморандум про забезпечення вантажними вагонами ПАТ «Укрзалізниця» сільгоспвиробників області для перевезення зернових культур. І нинішні дії перевізника, за словами Юрія Щукліна, йдуть урозріз із декларованими в цьому документі тезами.

Підсумовуючи, зазначимо, що ситуація непроста. Тож журналісти «Деснянської правди» продовжать слідкувати за перебігом подій. Та особливо важливо знати, якою буде реакція представників влади на ситуацію навколо цього протистояння, де топ-менеджери приватного підприємства, 100% акцій якого належить державі, намагаються отримати додатковий прибуток через дії, що завдають збитків не лише виробникам експортного товару, а й іміджу українського виробництва на міжнародних ринках збуту. А це з часом може віддзеркалитися й на інші сфери, а не лише на аграрну. 

Також ми публікуємо тут фотокопію звернення аграріїв та експортерів-трейдерів до міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Тимофія Милованова.

Спілкувався Дмитро Павленко
Фото Анастасії Христенко

Інші новини:


Мена прикрашається

Місцевий художник Володимир Лавський розмальовує своєю творчістю рідне місто.

2020-09-25 12:14