Про окрилених та супергероїв, законодавців екологічної моди, планетарій і парки з QR-кодами...

2021-09-15 06:23

Інколи ми шукаємо новацій, креативу, цікавих локацій та оригінальних стартапів деінде, а не поруч, у своєму місті чи навіть «на своїй вулиці. Тим самим тільки підтверджуючи думку, що «немає пророків у своїй Вітчизні». Але ж цей афоризм має значення «навпаки». Тобто і поруч із нами багато чого такого, про що ми не замислювалися чи не надавали тому сенсу.

Наразі хочу познайомити вас із дуже цікавими людьми, вченими і викладачами та студентами Національного університету «Чернігівський колегіум». Готова аплодувати їм стоячи. Це люди, сповнені цікавих задумів, позитивної енергії, спрямованої на дуже потрібні зміни, а загалом – майбутнє.

До речі, говорили ми про все захоплено в по-сучасному оснащеній аудиторії, за своєрідним круглим столом, що надихало на творчу розмову. 

Ініціативу в свої руки взяли представниці Центру професійної майстерності та лідерства, який уже кілька років діє в НУЧК.

Розмову розпочала Оксана Дженджеро, доцент кафедри мов і методики їх викладання факультету дошкільної, початкової освіти та мистецтв:

– Ми ініціаторки Центру розвитку професійної майстерності та лідерства. Зібралися в ньому викладачі з різних факультетів. Ініціатива та ідея створення Центру вилилася в те, що ми вже апробували кілька проєктів. Ідея створення Центру виникла 2019 року, коли ми проходили міжнародне стажування в Чехії та Польщі, а також стажувалися за лідерськими програмами в Києво-Могилянській бізнес-школі, Саксонському, Варшавському університетах. І відповідно захищали Проєкт комунікативного розвитку університету. Це проєкт створення середовища, в якому можна об’єднати тих, хто вважає професійний розвиток викладача важливим і пріоритетним. На Вченій раді університету було затверджено 24 програми підвищення кваліфікації вчителів. Бо університет має на це ліцензію і надає такі послуги. Був апробований курс викладацької майстерності для нашого університету. Відгуки схвальні, потреба в цьому є. Тому одним із напрямів Центру буде й ця робота.

Олена Воєділова, доцент кафедри педагогіки, психології і методики фізичного виховання факультету фізичного виховання: 

– Цей центр ми розглядаємо як майданчик для обміну досвідом освітянської спільноти не тільки з Чернігівщини, а й із усієї України. На наше глибоке переконання, маючи досвід навчання на багатьох програмах, ми усвідомили, що найважливіше в будь-якому закладі освіти – це людський ресурс. І цьому слід приділяти належну увагу. Напрямки роботи Центру креативні й цікаві. Ми маємо розробки багатьох курсів підвищення кваліфікації вчителів. Це й універсальні, й спеціалізовані курси за предметами, інноваційні, котрі пройшли апробацію, вони вже бренд у цьому напрямку. Крім того, це безпосередньо курси вдосконалення викладацької майстерності викладачів нашого університету. Приємно, що цьогоріч виш підтримав нашу ініціативу й готовий компенсувати вартість навчання для наших викладачів. Це підкреслює стратегічний напрямок ВНЗ – мати сучасних викладачів, інтелектуалів і новаторів. 

Додам і про курси підвищення кваліфікації педагогічного натхнення «Окрилені». Вони унікальні, бо не були спрямовані на профільних учителів, а навпаки – об’єднали педагогів різних профілів, люди щиро ділилися досвідом, навчалися. Другий їх модуль буде й цього року. Від методик ми не відмовляємося. Але хочемо, щоб учителі розвивалися різнобічно. 
Цього семестру запускається загалом новий потік навчання на курсах. І маємо вже запити й від викладачів та вчителів із усієї України. Цей Центр ми також розглядаємо як іспитовий майданчик у межах угоди між Національною комісією зі стандартів державної мови та університетом. 

Оксана Дженджеро:

– Саме тут держслужбовці матимуть можливість скласти іспит на володіння державною мовою. Для університету це ще й можливість запропонувати відповідні підготовчі курси. І це важливий сьогодні напрям для України. 

Крім того, робота центру передбачає проведення інших заходів інноваційного характеру для спільноти Чернігівщини. Як, наприклад, фестиваль європейських освітніх практик EduFest. Такий відбувся 2019 року у нас, на нього приїхало 350 учасників з усієї України. Також ми практикуємо з метою розвитку й професійного вдосконалення вчителів та викладачів різноманітні фестивалі, онлайн-марафони, вебінари, тренінги. Зокрема, для обміну професійним досвідом, – міжнародні програми, симпозіуми, круглі столи... 

Марина Коновальчук, доцент кафедри дошкільної та початкової освіти факультету дошкільної, початкової освіти та мистецтв: 

– Зміни в освіті починаються зі зміни свідомості. Якщо в середині не горить вогник, якщо немає потягу до інновацій, до впровадження нового й мотивації, то нічого не вийде. З цього починається розвиток і розквіт. У нас сьогодні період перезавантажень. Тема інноваційних проєктів, якими займаюся, – якраз зміна свідомості вчителів, викладачів. 24 програми, про які розповідали пані Оксана і пані Олена, вже в роботі. Чотири з них веду я. Розповім, наприклад, про програму «Супергерої» для НУШ і ЗДО. Вчителі початкових класів, які приходять на курси підвищення кваліфікації, нас обирають самі. І кажуть, що такого вони не чули ніде. Зміна свідомості викладачів сьогодні потрібна. Бо без цього не буде подальших дій. Це тема лідерства, мотивації, бажання щось робити. Люди хочуть опановувати не тільки методики. Останній модуль у нас був – внутрішній стан учителя як інструмент педагогічної комунікації, взаємодії. Якщо у педагога в середині розпач, вигорання, то з цим треба щось робити. Ми працюємо із внутрішнім станом учителя. Я вже 8 років як консультант у руслі позитивної психотерапії, здобуваю освіту психотерапевта. Стажувалася в Польщі, Німеччині. І наразі ми розпочинаємо проєкт «Освіта в стилі дзен». Це і вечірні релакс-посиденьки двічі на місяць. Робота з тілом, дихальні вправи, енергетичні, йога. Синергія. Цікавий вектор. Такого немає в Україні. А в є, як і бажання робити це далі.

Також університет потрапив у десятку кращих університетів України. Відтак НУЧК запропонували фінський проєкт, мета якого – створити умови для трансформації освітніх програм для підготовки вчителів. Навчатимуть учасників фінські партнери вже у вересні. І університет – у цій програмі.

Юрій Карпенко, завідувач кафедри екології та охорони природи НУЧК:

– Наш природничо-математичний факультет – найчисельніший і багатогранний з точки зору підготовки майбутніх фахівців. Понад 15 освітніх програм реалізується тут. Від фармації до біології, географії, хімії. Є екологія, харчові технології. Є математичний блок дисциплін. Ми маємо родзинки, які нас роблять унікальними, котрі вирізняють від інших факультетів і закладів освіти. У нас чітко реалізується модель міжнародної співпраці з нашими колегами з Поморської академії в Слупську (Польща). Маємо обмін студентами. Наш професор Олександр Лукаш викладає курси в Польщі та Білорусі. Цього місяця спільно з поляками й білорусами у нас уже впʼяте відбудеться науково-практична конференція «Природні ресурси прикордонних територій в умовах кліматичних змін». Ми з білорусами, поляками, європейцями з інших країн реалізуємо програму розуміння кліматичних процесів сьогодення. 

Ще один напрямок креативної роботи такий. На території області є 54 громади, вони сьогодні новий формат устрою України. І реалізація проєктів створення природоохоронних територій у межах громад, оцінки впливу на довкілля, інші стратегії – дуже важливі. Є плідні співпраці зі Сновською, Линовицькою громадами. Починаємо роботу з Ріпкинською ОТГ. Ми відкриті до комунікацій у плані реалізації спільних екопроєктів. Наші викладачі намагаються реально впливати на екопроцеси в регіоні. Ми консультуємо лісівників, екологів, працівників басейнового управління... І прагнемо бути законодавцями екологічної моди. Маємо угоди консультування з національними парками – Мезинський, «Ялівщина», «Беремицьке», освітніми закладами. Плідно трудимося з мережею «Освіта для сталого розвитку». На нашому факультеті працюють фахівці в різних галузях природничих наук. А це – екологія, біологія, ботаніка, зоологія, іхтіологія, гідрологія, біохімія... Унікально, що в межах невеликого колективу, до 45 осіб, зібрана інтелектуальна й екологічно налаштована еліта регіону. Співпраціємо й зі ЗМІ. Адже людям треба говорити правду про екопроблеми.

Дарина Цуркан, студентка 3 курсу спеціальності «екологія» хіміко-біологічного відділення природничо-математичного факультету:

– Я завжди хотіла навчатися на спеціальності «екологія». І працювати прагну в цьому напрямку. У нас прекрасні викладачі. Від них ми відчуваємо допомогу й відкритість до студентів. Сьогодні я працюю майже за спеціальністю – екскурсоводом у парку природи «Беремицьке». Не тільки розповідаю про конкретні локації, а й намагаюся підвищувати екологічну культуру людей. У нас у країні біда з екологією, вважаю, і від необізнаності громадян також. У «Беремицькому» є стенд «Дай землі шанс». Там розповідається про відходи і – скільки років вони розпадаються у землі. І коли ми зупиняємося біля нього, то багато туристів просто відкривають для себе цю інформацію. Сподіваюся, такі моменти діятимуть на людей дуже переконливо. 

Дарʼя Ткачук, четвертокурсниця філологічного факультету:

– Навчаюся четвертий рік. Мала можливість брати участь у міжнародних конференціях, воркшопах. Наші викладачі дають нам можливість слухати виступи та лекції відомих педагогів, знати про освітянські інновації. Наш університет є не тільки гарною платформою для навчання, а й для саморозвитку особистості. Конференції, майстер-класи, тренінги відтак – для професії і життя. Працюю сьогодні за спеціальністю, викладаю англійську мову в мовній школі. І дякую викладачам за знання, зокрема, й із психології, дидактики, педагогіки. Хочу ще сказати, що раніше у нас були пари з іншими університетами. І то дуже цікаво й повчально. Бо круто мати таку можливість обмінюватися досвідом. Подібні комунікації навіюють нові ідеї. Дистанційне навчання також перевернуло наше життя. Онлайн-робота – теж круто. Бо є можливість просто з дому спілкуватися з людьми, яких ти ніколи не бачив, але добре знаєш про їхні досягнення. Також хотілося би брати й надалі участь у різних цікавих і корисних проєктах. 

Юрій Карпенко: 

– У нас є цікавий і потрібний місту й нашому вишу проєкт, яким ми готові опікуватися. Маємо університетський парк, де росте 40 видів дерев і кущів, серед яких багато унікальних. Ми хочемо, щоби про них люди знали більше. Тож біля рослин будуть виставлені таблички з QR-кодом, який відправлятиме на сайт університету. І люди читатимуть, звідки ці рослини, чим цінні... Це певний аналог ботанічного саду, ним займається наш викладач Світлана Потоцька. Незабаром побачимо цей динамічний проєкт у дії. Залучаємо до нього студентів. Висаджуватимемо й нові рослини. Можемо запропонувати зробити подібне в інших скверах, парках Чернігова, зокрема, на Валу. Також – проводити екскурсії. 

Ще одна мрія – планетарій. Облаштовуватимемо його в корпусі під куполом. Запрошуватимемо зацікавлених, туристів і показуватимемо зоряне небо...

Ще плануємо проєкт «Чернігів – археологічна столиця України». Наші археологи затребувані в багатьох напрямках. Наприклад, можуть створити інтерактивну археологічну лабораторію. «Любеч стародавній» – тут є можливість почути істориків, екологів, мати зворотній зв’язок. 

Тож цікавої роботи в університеті – багато. Головне – енергія і сінергія, бажання втілювати все в життя правильно й нестандартно.

Людмила ПАРХОМЕНКО

Інші новини:


Приголомшливий успіх чернігівських плавців на чемпіонаті світу

Чернігівські плавці з інвалідністю вибороли 2 золоті та 11 срібних нагород на 1-му Чемпіонаті світу з плавання на короткій воді серед спортсменів з порушеннями слуху. Змагання проходили з 13 по 21 листопада у місті Ґлівіце (Польща), повідомляє Новий Чернігів.

2021-11-29 08:31