Ровесник Незалежності Сергій Черната: обіймає унікальну посаду в українському війську

2021-08-09 08:57

Старший штурман-випробувач льотно-випробувального комплексу Державного науково-дослідного інституту випробувань і сертифікації озброєння та військової техніки майор Сергій Черната народився в серпні 1991 року, в той час коли країна здобула свою незалежність.

Мрія стати професіоналом льотної справи була з дитинства

Посада, яку наразі обіймає Сергій є чи не єдиною в українському війську, адже штурманів в армії багато, а спеціалістів, які можуть одночасно займатися і льотною справою і випробуваннями літальних апаратів та їхнім обладнанням лише двоє.

– Народився я в місті Чита, що в Росії. Батько в мене був військовий і через рік ми переїхали до Старокостянтинова Хмельницької області. Згодом батьки розлучилися, я залишився проживати з мамою, вона влаштувалася там на роботу у місцеву лікарню і наразі там працює. Пам’ятаю в кінці 90-х - на початку 2000-х в країні був важкий період, коли батьки тривалий час не отримували зарплатню, а продукти купували за талони, – згадує Сергій Черната.

Як зазначає військовий, - в дитинстві, коли він навчався в школі, батько його друга проходив військову службу на аеродромі і завжди на день відкритих дверей у частині показував хлопцям літаки, які там були. З сумом він пригадує і події 2002 року під час Скнилівської трагедії, тоді він гостював у бабусі в Рівненській області, в той час і з’явилася мрія стати справжнім професіоналом льотної справи.

Рідні спочатку пов’язували професію Сергія з небезпекою, але згодом повністю його підтримали. В подальшому у 2008 році він вступив до Харківського університету Повітряних Сил ЗСУ та протягом 4-х років навчався за спеціалізацією «Льотна експлуатація та бойове застосування літаків».

– Загалом курсантське життя мені подобалося, спочатку було важко, проте з часом все нормалізувалося. Потім вже не лякали ні армійські будні без вихідних, ні відпустки 2 рази на рік, навіть був час займатися спортом. Льотна практика наприкінці 2000-х була там досить потужна. Ми розпочинали з ЯК-52 на першому курсі, а на другому були вже польоти на реактивних Л-39, – зауважив Сергій.

Війна на Сході України лише посилила могутність української армії

Після отримання першого офіцерського звання Сергій Черната проходив військову службу у бригаді тактичної авіації поблизу рідного Старокостянтинова. Найбільше спогадів, які залишилися на той час – це події 2014 року, зокрема анексія Криму та початок воєнних дій на Сході України.

– Це було важко уявити, особливо була образа на тих друзів, з якими пліч-о-пліч вчився і у важкий для країни час вони перейшли на бік агресора і зрадили військовій присязі. На жаль, 2 таких зрадників було і серед наших випускників. Один з них проходив службу на Кримському півострові, у нього багато рідні з Росії, тому він не вагаючись прийняв це рішення, а другий товариш служив у Миколаєві і під час березневих подій 2014 року свідомо зрадив і виїхав на окуповану територію, - зазначив армієць.

Під час війни на Сході України Сергій у складі свого підрозділу перебував на бойових чергуваннях у складі екіпажів на оперативних аеродромах та завжди був у готовності дати гідну відсіч в разі такої потреби.

– Виконував я там спеціальні польоти без бойового застосування озброєння згідно польотного завдання. В бомбардувальній і розвідувальній авіації такі завдання виконують льотчик і штурман. Якщо на льотчика покладаються завдання управління літальним апаратом і приведення в дію озброєння, то штурман відповідає за ведення навігації, прицілювання та роботу з бортовими електронно-обчислювальними приладами, – зауважив військовий.

– Вважаю, що з 2008 року по 2014 рік ситуація як в Україні так і в армії була поганою. Польотів було мало, палива в обмаль і звичайно підготовленого особового складу не вистачало. На жаль або на щастя, ситуація суттєво змінилася в ході воєнних дій на Сході України. Великим досягненням української армії і зокрема військової авіації у 2014-2015 роках була посилена підготовка особового складу, якої раніше не було. Всі льотні екіпажі зараз суттєво підготовлені і мають високий професійний рівень. Того часу відновили дуже багато літаків і поряд з цим я на власні очі побачив як зростає могутність української армії. Проте хочеться аби і літаки з колишнього радянського союзу замінили на власні розробки, – розповів Сергій.

Професійна майстерність та американський досвід стануть у пригоді

У лютому 2021 року Сергія призначили на посаду старшого штурмана-випробувача у Чернігові, після того як він переміг у конкурсі завдяки своїм знанням та підготовці. Після складання відповідних іспитів він одразу почав вчитися аби в подальшому скласти кваліфікаційний екзамен і отримати відповідний допуск до випробувань. Для цього, як він каже, необхідно мати класну кваліфікацію не нижче ніж «штурман 2-го класу», а за рівнем підготовки повинен бути 1-й клас.

– На цю посаду був оголошений конкурс, звичайно і умови були досить високі. Загальна оцінка за всіма напрямками повинна була бути не менш ніж 4,5 за 5-ти бальною шкалою, проте я впорався. Тут є викладачі, які визначені наказом командира частини і постійно мене навчають. Багато часу займає самопідготовка, адже згодом мені треба здати всі визначені іспити і тоді я вже можу займатися випробувальною роботою, тобто випробовувати все льотне обладнання, що буде надходити до війська в межах своїх обов’язків, - зауважив Сергій Черната.

Вся підготовка включає в себе як теорію, що складається зі знання керівних документів та інших настанов та посібників так і практику, яка є звичайно ж є головною.

Як пояснив військовий, - це не звичайні польоти, а випробувальні, тобто тут йде мова про випробування як самого літального апарату, так і його різноманітних систем. Відповідальність дуже висока, адже за результатами треба приймати рішення щодо прийняття на озброєння такого літального апарату або його складових чи робити певні доповнення, зміни або взагалі відмовитися від експлуатації у війську. Термін підготовки такого фахівця-випробувача може тривати декілька років.

Військовий водночас із буденною службовою діяльність вже навчався 3 місяці на мовних курсах у місті Сан-Антоніо, що у США аби цьогоріч потрапити до американської школи офіцерів ескадрилій, яка розташована у штаті Алабама. Навчання для армійців з різних країн світу у такій школі триватиме 3-4 місяці, а для американських пілотів така освіта є взагалі обов’язковою аби просуватися по службі. У цьому навчальному закладі військовий вивчатиме теорію щодо особливостей ведення бойових дій авіаційними підрозділами у різних ситуаціях і шляхи розв’язання позаштатних ситуацій.

Свою Україну Сергій Черната бачить вільною і незалежною, адже тут, на його думку, живе дуже багато молодих і досить розумних людей і якби правильно розподілити цей потенціал можливо досягнути дуже високих результатів.

Ігор Березинський, спеціальний кореспондент Інформагентства МО України АрміяInform
Фото: з особистого архіву Сергія Чернати

Інші новини:


Запобігти страшній недузі

У  Всесвітній день боротьби з раком молочної залози варто вкотре привернути увагу суспільства до проблеми цього захворювання. Адже цей вид раку посідає перше місце в структурі онкологічної захворюваності у жінок. І в зоні ризику − кожна представниця прекрасної статі репродуктивного віку.

2021-10-25 11:53