«Нова українська школа: реалії та виклики»

2019-08-29 11:58

21 серпня на базі Чернігівського обласного палацу дітей та юнацтва відбулася щорічна обласна серпнева конференція педагогічних працівників «Нова українська школа: реалії та виклики». 350 освітян області прибули на форум, щоби підбити підсумки впровадження реформи в закладах освіти та обговорити подальшу стратегію її розвитку. 

Роботу засідання розпочав начальник Управління освіти і науки ОДА Микола Конопацький. З вітальними словами до освітян звернулися в. о. голови Чернігівської ОДА Наталія Романова та перший заступник голови обласної ради Валентин Мельничук. Також вони нагородили кращих представників педагогічних колективів області, вручивши почесні відзнаки ОДА та обласної ради й нагрудні знаки.

З доповіді Наталії Романової стало відомо: цього року на розвиток освіти держава виділила 1,2 млрд грн (129 млн – на Чернігівщину), на підвищення кваліфікації вчителів – загалом 5,7 млн (в Україні це 256 млн гривень). До 1 вересня пройшли курси підвищення кваліфікації 800 педпрацівників, удалося створити належні умови для понад 10 тис. першокласників, що восени прийдуть до школи. Основні зусилля спрямовані на розвиток НУШ, придбання найсучаснішого обладнання, дидактичних матеріалів тощо.

«2018-2019 навчальний рік для освітньої галузі України був складним та інтенсивним», – продовжив засідання Микола Конопацький. Адже стартувала наймасштабніша реформа створення школи, в якій буде приємно навчатися. 

Станом на 01.08.2019 в Україні функціонують 795 опорних закладів. В області створено 39 опорних закладів та 22 філії, з них в ОТГ діють 28 закладів та 16 філій. Як повідомив М. Конопацький, «Величезний відсоток охоп­люємо навчанням  дітей з особливими освітніми потребами та інклюзивним навчанням. Ми створили 14 ІРЦ, велику кількість медіатек та ресурсних кімнат і продовжуємо над цим працювати. На черзі – створення ще двох ІРЦ». Збільшено кількість позашкільних навчальних закладів – загалом їх функціонує 72. Ознайомитися з мережею закладів загальної середньої, професійно-технічної, фахової передвищої та вищої освіти, в тому числі опорними закладами, а також із перспективною моделлю старшої профільної школи можна за допомогою інтерактивної карти освітнього простору Чернігівщини, розробленої Управлінням освіти і науки ОДА й розміщеної на відповідному сайті.

У ході засідання стало відомо, що залишається відкритою проблема педагогічних кадрів, особливо гостро це стосується сільської місцевості, де вчителі працюють не за фахом, а з цього і з’являється неякісна освіта. Виникає це через складності працевлаштування, адже найбільший відсоток педагогічних працівників – пенсійного віку. Сьогодні 650 працівників стоять на обліку  в центрі зайнятості з педагогічної освіти. Серед причин небажання працювати в сільській місцевості – незабезпечення вчителів умовами проживання, адже цього року зі 160 осіб житлом було забезпечено лише 36.

Зазначену проблему поділяє також С. Стрілець – завідувач кафедри дошкільної й початкової освіти Національного університету «Чернігівський колегіум» ім. Т. Г. Шевченка – та у свою чергу для зменшення проблеми кадрового забезпечення  пропонує керівникам закладів освіти звертати увагу на практикантів і заохочувати їх до подальшої співпраці. Університет  проводив експериментальні майданчики для відбору студентів для роботи, освітній форум «Твори, надихай, дій!», «круглий стіл» «НУШ: компетентнісний підхід у дії», науково-практичний семінар «НУШ: сучасні тенденції» тощо. Можливості перспектив співпраці фахівець вбачає в участі викладачів у міжнародних проектах. Цьогоріч це «Розвиток культури й демократії в педагогічній освіті в Україні» та проєкт «Фінська підтримка НУШ».

І. Кошленко – завідувач сектору освіти Борзнянської районної держадміністрації – зазначив: «У районі 277 педпрацівників, із них 38 – пенсійного віку, що становить майже 15%, і 17 молодих працівників – 7%». Молодь розчарована у професії, як запевняє завідувач, перш за все через неправильний вибір…

Вчителька початкових класів Козелецької гімназії №1 Н. Галепа додала, що працювати в НУШ непросто, адже підготовка до уроків займає багато часу, іноді стільки ж, скільки перебуває вчитель у школі, але вдячність дітей компенсує це і, дивлячись в їхні очі, знову хочеться творити.    

Голова обласної організації Профспілки працівників освіти і науки України Т. Матвєєва підбила підсумки про фінансову сферу оплати вчителів. Шокували освітянську громаду процитовані нею такі пропозиції: «Міністерство фінансів, порушуючи всю нормативну базу, пропонує підвищення заробітної праці вчителям проводити за рахунок скорочення їх чисельності. Обурює позиція про збільшення педагогічного  навантаження вчителів до 20 годин;  припинення фінансування з освітньої субвенції шкіл (окрім початкових) з кількістю учнів менше 40 та зупинку фінансування у 10-11 (12)-х класах, де менше 20 школярів. Не оминули пропозиції й вищу школу: збільшення співвідношення студент-викладач у закладах вищої освіти всіх рівнів акредитації». Тетяна Анатоліївна вважає висунуті пропозиції протизаконними, адже вони призведуть  до руйнації системи освіти. Профспілка працівників освіти зробить усе, щоби не допустити таких змін.

Завершили зібрання позитивною нотою – головна спеціалістка Директорату дошкільної та шкільної освіти Міністерства освіти і науки України Олена Ішутіна вручила заохочувальні відзнаки Міністерства освіти і науки України вчителям області.

Після конференції нам удалося поспілкуватися з Аліною Васюрою, вчителькою зарубіжної літератури та історії Южненської ЗОШ І-ІІІ ступенів Парафіївської селищної ради Ічнянського р-ну, яка була нагороджена Почесною грамотою ОДА, й дізнатися її думку з приводу реформи: «Я за реформи! За те, щоби вони не припинялися через кожні 5 років, головне – хоч одну реформу довести до кінця. Батьки учнів нашої школи позитивно оцінюють зміни, вчителям трішки складно було переключитися, але вони навчалися і сприйняли НУШ».

Директорка Борзнянської ЗОШ І-ІІІ ст. ім. Х. Алчевської Зінаїда Москаленко теж позитивно відгукується про реформу: «Вона ефективна, адже задоволені і вчителі, й учні, й батьки, а головне її досягнення – зміцнення матеріально-технічної бази, якої раніше не було. Школа отримала багато техніки та нового обладнання. Атмосфера в закладі змінилася, стала більш дружелюбною, поглибилася співпраця з батьками».

Аня ІЛЛЕНКО

Інші новини:


Запис онлайн чи жива черга?

Сьогодні ми розкажемо, які зміни у зв’язку з медичною реформою відбулися з 1 вересня 2019 року в комунальному некомерційному підприємстві «Дитяча поліклініка №1» Чернігівської міської ради. Докладніше про це розповіла заступник головного лікаря з медичної частини Наталія Крючко.

2019-09-16 10:08