Олександр Кодола: «Політика робиться в Києві, у громадах потрібно працювати»

2021-04-08 10:18

17 листопада минулого року Олександр Кодола склав присягу міського голови Ніжина. Більше чотирьох місяців він працює на благо Ніжинської громади, і зміни, що відбулися за цей невеликий термін, не залишаються непоміченими. «Минуло дуже мало часу. А зміни вже є. І видно роботу команди нового мера», – зазначив на ФБ-сторінці Олександра Кодоли один із його дописувачів.

– То що вже вдалося зробити, Олександре?

  – Нам вдалося зробити головне: визначити ключові орієнтири та правильно розставити пріоритети для створення міцного підґрунтя розвитку нашої громади, а також сформувати та об’єднати команду – як на рівні міської ради, так і на рівні міськвиконкому та всього міста. І розпочати нові проєкти. Одразу після виборів я зустрівся з депутатами міської ради і сказав: «Політика робиться у Києві, у Верховній Раді, – я це знаю (Олександр Кодола – депутат Верховної Ради 8-го скликання. – Авт.). А тут люди від нас чекають конкретних дій – перш за все, відродження економіки».

Останні десятиріччя економіка міста системно знищувалася, закривалися великі підприємства. Тож не дивно, що багато років поспіль бюджет міста – дефіцитний. Це говорить про те, що власних можливостей у Ніжина не вистачає, держава навіть надає певну дотацію для покриття цього дефіциту. 

Проблем у місті багато – розвалена інфраструктура, жахливий стан доріг, занедбані місця відпочинку – парки та сквери, поганий стан закладів освіти й медицини... Все потребує вкладання значних коштів, а значить – потрібне залучення системних інвесторів, іноземних інвестицій та великого бізнесу. Це стратегічний напрямок розвитку Ніжина.

– Зупиніться, будь ласка, детальніше, на питанні інвестицій.

– На завершальній стадії перебувають перемовини із керівництвом компанії «Епіцентр К» щодо відкриття в Ніжині нового торговельного центру «Епіцентр» – окрім звичних будівельних товарів у ньому будуть представлені продовольчий супермаркет, аптека, пекарня, піцерія та багато іншого. Наразі завершується визначення локації для будівництва. Сподіваюся, роботи скоро розпочнуться.

Що стосується іноземних інвестицій, то в січні у нас побувало дві іноземні делегації. З візитом до Ніжина завітали Надзвичайний і Повноважний Посол Швеції в Україні пан Тобіас Тиберг і Надзвичайний та Повноважний Посол Латвійської Республіки в Україні пан Юріс Пойканс. Говорили про інвестиції, налагодження економічних і торгових зв’язків. 
Із латвійцями маю давню співпрацю, адже, будучи народним депутатом, очолював групу міжпарламентських зв’язків України з Латвійською республікою. Маємо тісні економічні та культурні контакти, навіть на рівні місцевого самоврядування – чотири роки тому Ніжин отримав побратима в Латвії, місто Прейлі. Латвія дуже щиро допомагає нашій країні. 

Ми ведемо переговори з Латвійської республікою про створення спільних українсько-латвійських підприємств саме в Ніжині. Якщо дозволятиме епідеміологічна ситуація, проведемо в першому півріччі цього року міжнародний бізнес-форум у Ніжині, куди матимуть змогу приїхати підприємці з усієї області. Будемо шукати нові шляхи економічної співпраці. Наприклад, збільшення постачання української продукції, зокрема виробленої на ніжинських підприємствах, на латвійський ринок.

Із паном Тобіасом Тибергом ми заклали капсулу другої черги будівництва ніжинського елеватора ТОВ «Баришівська зернова компанія Grain Alliance». 

Це повністю шведські інвестиції, проєкт реалізовується за безпосереднього співробітництва з Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР). Інвестиційні кошти в розмірі 10 млн євро кредиту від Європейського банку реконструкції та розвитку дадуть змогу працювати економіці, налагоджувати новий рівень співпраці між Україною та країнами ЄС, дозволять створити кілька десятків додаткових робочих місць, а також отримати додаткові надходження від сплати за землю. Міська влада буде підтримувати кожного системного інвестора й налагоджувати співпрацю. 

Нещодавно був презентований ще один інвестиційний бізнес-проєкт – німецько-українське підприємство «Браун Індастріал Технолоджі» запропонувало будівництво спільного заводу з переробки твердих побутових відходів у Ніжині на умовах державно-приватного партнерства на території діючого полігону. Наразі ми вивчаємо цю пропозицію. Зазначу, що це не просто інвестиційний проєкт, а й вирішення екологічних проблем, що є в кожному регіоні.

– Нещодавно в Ніжині відбулися громадські слухання стосовно обрання теплопостачальної компанії…

– Так. Вибрати нового теплопостачальника було вирішено через те, що підприємство «НіжинТеплоМережі», яке 18 років постачало опалення місту, накопичило близько 90 мільйонів боргів. Претензії були і до вартості його послуг.
Розглядали декілька альтернатив. Одна з них – опалення за допомогою теплових насосів, інша – твердопаливних котлів. Ми знайшли декілька компаній, серед яких – «Кліар Енерджі», яка пропонувала альтернативні види опалення на трісці та пелетах. Ще одна компанія «Green Style» у своїй роботі використовує теплові насоси. 

Найбільш оптимальний варіант для постачання тепла було вирішено обрати шляхом проведення громадських слухань, адже це питання стосується кожного ніжинця. І вони визначилися, що мають сумніви щодо екологічності альтернативних компаній. Тож вирішено залишити поки що основним теплопостачальником «НіжинТеплоМережі». А компанії «Кліар Енерджі» та «Green Style» взяли на обслуговування по одній котельні, щоби на прикладі довести ефективність альтернативного тепла в наступному опалювальному сезоні.

– Як узагалі працюють комунальні підприємства міста? Вони збиткові чи прибуткові? Які завдання стоять перед міською владою щодо подальшої роботи цих підприємств?

– Більшість наших комунальних підприємств – прибуткові. Це – 7 із 10 за результатами року, що становить 70% від загальної кількості підприємств. Минулий рік, та й цей – стали важкими для всіх, у тому числі й для бізнесу. Не виняток і комунальні підприємства. Зокрема, комунальний ринок. Це підприємство, котре здає в оренду площі. Але під час локдауну ми не беремо орендну плату, тож підприємство несе збитки. Важка ситуація в країні, й на Чернігівщині зокрема.

Але наші комунальні підприємства намагаються здійснювати свою діяльність, ефективно використовуючи власні кошти, виконують усі обов’язкові критерії, своєчасно розраховуються з фондами. 

– Після свого обрання на посаду міського голови ви анонсували проведення аудиту міста. Чи він уже розпочався?

– Ще в грудні минулого року ми звернулися до Державної аудиторської служби, яку очолює Геннадій Пліс, про проведення аудиту міста Ніжина, міського бюджету, головних розпорядників бюджетних коштів і комунальних підприємств. Та є певні складнощі з тим, щоби нас включили до вже затвердженого графіку перевірок. Наразі поки що нас не поінформували, чи це можливо, очікуємо на прийняте ними рішення. До приватних аудиторських служб не зверталися, бо це додаткові витрати з міського бюджету, що не зовсім правильно. 

– Минулого року в грудні Верховна Рада прийняла історичне рішення – межі міста Ніжина були збільшені на 725 гектарів. Що це означає для громади?

– Ви праві – рішення справді історичне. Нашій команді за перші 100 днів удалося зробити те, чого не зробив ніхто раніше. Проєкт зі збільшення меж міста розроблявся фактично ще з 2008 року. Було багато погоджень на різних рівнях. Та врешті Верховна Рада за нього проголосувала, для цього мені довелося плідно попрацювати з народними депутатами, які лобіювали це питання. 

Площа Ніжина до цього становила близько 4 305 гектарів. Після затвердження змін зросла майже на 725 га (близько 17%), тобто до 5 025 гектарів.

Це означає, що Ніжин отримав можливість будувати, створювати нову інфраструктуру, залучати інвестиції, надавати земельні ділянки у власність та користування для жителів міста й бізнесу. А люди, які територіально жили на вулицях за межами міста, тепер офіційно — мешканці Ніжина.

Сподіваюся, що буде втілено в життя і ще одну мою мрію – створення великого авіалогістичного центру на базі нашого авіаційного загону.

– Розкажіть про це детальніше…

– Авіаційний загін Державної служби надзвичайних ситуацій у Ніжині – єдиний на всю країну. При різних надзвичайних ситуаціях наші рятувальники туди вилітають і беруть участь у їхній ліквідації, навіть за кордоном. На базі загону працює понад тисячу працівників, висококласних пілотів, техніків, фахівців, експертів. Коли я був народним депутатом, то ми разом із Міністром МВС Арсеном Аваковим започаткували цей проєкт – створити на базі Ніжинського авіазагону Єдиний сервісний центр системи авіаційної безпеки МВС України. Тут будуть вертольоти для Служби із надзвичайних ситуацій, прикордонників, Нацгвардії та поліції, оснащені всіма видами спецтехніки. Ці повітряні судна обслуговуватимуться і вже обслуговуються в Ніжині. Наразі триває юридичне оформлення сервісного центру. Вже придбано кілька сучасних гелікоптерів Airbus, а в межах контракту їх буде закуплено близько чотирьох десятків. 

Важливо, що авіаційний загін отримав новий поштовх для розвитку. Вперше за 20 років здано в експлуатацію другий житловий будинок для наших фахівців.

Є задумка й про створення на базі нашого аеродрому вантажно-авіаційного хабу для прийому вантажних літаків, будівництва складів і логістики у всій Україні. На сьогоднішній день можливості аеродрому дозволяють приймати серйозні літаки різного рівня. В Україні не так багато аеродромів, які можуть приймати вантажні літаки. Тут є ідея, щоби вони могли приземлятися, вивантажувати товар, у тому числі з-за кордону, який потім розвозитимуть територією країни.

Вже оголошено тендер для визначення компанії, яка готуватиме проєктну документацію для створення хабу. Це буде серйозна точка зростання для нашого міста, та і в цілому для регіону.

– Країна вже рік живе в умовах боротьби з ковідом. Тяжко всім, але, мабуть, найважче медикам, адже саме вони перебувають на передовій боротьби з цією хворобою. Яка ситуація в Ніжині та як міська влада допомагає своїй медичній галузі в ці непрості часи?

– Хворих багато. Наразі Ніжинська міська лікарня – основна з прийому хворих на ковід. Вона розрахована на 240 ліжок, а наразі на стаціонарному лікуванні перебуває 300 пацієнтів, із них 148 із підтвердженим діагнозом COVID-19 та 24 – з пневмонією. Всі вони — в тяжкому стані, потребують кисневої підтримки. Через велике навантаження, за рішенням облдержадміністрації та управління охорони здоров’я, лікарня вимушено, тимчасово, не приймає хворих на коронавірусну інфекцію. 

Є домовленість стосовно того, що в разі потреби хворих із важким перебігом хвороби прийматимуть Чернігівська обласна лікарня (5 місць на добу) та Чернігівська міська лікарня №2 (3 місця на добу). Пацієнтів із COVID-19 у стані середнього ступеня тяжкості направляють також до Ніжинської районної лікарні. У випадку переповнення і її – людей спрямовуватимуть до Бахмацької районної лікарні до поліпшення епідситуації в Ніжині.

Зважаючи на таке навантаження, намагаємося всебічно підтримувати наших медпрацівників. Повністю забезпечили їх засобами захисту – халати, маски, рукавички, дезінфікуючі препарати. Всі медики, які безпосередньо працюють із хворими на ковід, – застраховані. У межах обіцяних зобов’язань, вони отримують усі необхідні виплати та соціальну допомогу.

До речі, у нас один із кращих показників в області щодо забезпеченості киснем – сьогодні маємо понад 100 кисневих концентраторів, не кожна лікарня має таку кількість. Минулого тижня були перебої з постачанням кисню, який ми отримуємо від двох київських фірм. Але питання вдалося швидко врегулювати. На балонному кисні у нас сьогодні перебуває 41 пацієнт.

– Мабуть, негативний вплив на ситуацію із захворюваністю на ковід має й те, що багато ніжинців працюють у Києві… 

– Це справді так, у столиці працює близько 40% ніжинців, добираються електричкою та маршрутками. В Києві ситуація з ковідом просто катастрофічна, й переповнений транспорт – це велика загроза ще більшого поширення інфекції. Але ми розуміємо, що закрити це сполучення – неможливо, людям потрібно працювати. У той же час, коли хвиля захворюваності зростатиме, не виключаю, що доведеться приймати дуже складне рішення стосовно введення повного локдауну із забороною і пасажирських перевезень, у тому числі й електричками.

– Чула, що йшлося про можливе приєднання додаткових вагонів до електричок напрямку Ніжин-Київ та Київ-Ніжин… 

– З цього приводу я звертався до «Укрзалізниці», але отримав відповідь, що, незважаючи на наявність вагонів, технічної можливості їх додати нема. Наразі ведемо перемовини про можливе збільшення одного потягу, який міг би розвантажити кількість людей у час пік, коли вони їдуть на роботу чи з роботи. 

– Які найголовніші виклики сьогодні стоять перед вами, як перед міським головою?

– Спокійно завершити сезон теплопостачання і готуватися до наступного, виконавши рекомендації громадських слухань. 
Також – безперебійна робота всіх інфраструктурних об’єктів у період пандемії. Головне, звичайно, це життя і здоров’я людей. І дуже важливо знайти правильний баланс, коли вводяться жорсткі обмеження, які б’ють по підприємцях і бізнесу, ставлять усіх на межу виживання. Розуміємо, що це вимушені заходи, тож необхідна золота середина, коли б люди ставилися з розумінням до рішень влади і, в той же час, розповсюдження вірусу було зупинено, аби ми могли поступово повернутися до нормального життя.

– Із якою найбільшою складністю ви зіткнулися за цей період і що би ви побажали вашій команді на майбутнє?

– Протягом усього часу я особисто вивчаю всі питання, не делегуючи нікому цих повноважень. Потім уже працюємо всією командою разом із заступниками. Господарство у нас дуже велике, багато проблем, які не вирішувалися роками. Із цим треба розбиратися.

Побажати хочеться, щоб усі проєкти, котрі започаткували, були реалізовані. Цього року маємо розпочати наступні інфраструктурні проєкти: ремонт алеї Шевченка, капітальний ремонт головної пішохідної вулиці Ніжина – Гоголівської, реконструкцію парків і скверів, зокрема, парку Богдана Хмельницького. Є багато задумок стосовно розвитку спортивної інфраструктури, освітньої та медичної галузей. Але щоб усе це втілити в життя, потрібні серйозні інвестиції, відновлення економіки, тож працюватимемо і в цьому напрямку. Тоді й бюджет міста буде не дефіцитним, а самодостатнім. Власне, за його кошти і мають виконуватися всі ці роботи – ремонтуватися дороги, парки, сквери, лікарні, школи… Будемо працювати!

Спілкувалася Алла ПРИМА
Фото надані респондентом

Інші новини:


На пробне ЗНО у Чернігові можна буде доїхати без перешкод – транспорт працюватиме без обмежень у часі

У суботу, 24 квітня, міський громадський транспорт працюватиме протягом усього дня з 6-ї до 20-ї години, але з дотриманням необхідних карантинних заходів. Це пов’язане з проведенням у цей день пробного зовнішнього незалежного оцінювання.

2021-04-22 15:54