URBAN вечірка «Місто для людей»

2021-03-18 09:38

Як за допомогою зміни схем організації дорожнього руху, тактичного урбанізму, освітлення та продуманої політики зробити наше місто ще кращим і комфортнішим?

Якими мають бути сучасні новобудови? І як зробити Чернігів велосипедним містом?

Про це і не тільки ми дізналися на крутій URBAN вечірці «Місто для людей», яку влаштувала ГО «Агенція міських ініціатив». Де про урбанізм говорили архітектори, урбаністи, активні містяни, медіа, представники міської влади і депутатського корпусу.

А «родзинкою» заходу були виступи київських гостей Анни Даниленко та Віталія Селика. Анна — голова ГО «Велодень Київ», співкоординаторка ГО «Рада з урбаністики Києва», екскураторка розвитку велосипедної інфраструктури Департаменту транспортної інфраструктури КМДА. Віталій — київський урбаніст, голова ГО «Рада з урбаністики Києва». 

Як звести гарний будинок?

Як мають будуватися сучасні новобудови? Які обов’язки забудовників та власників квартиру новеньких багатоповерхівках? Відповіді на ці запитання знає відомий архітектор Ярослав ЗАДОРОЖНИЙ. 

Для цього треба дотримуватися наступних правил. Найперше — де автомобілізація. Є безліч архітектурних прийомів, щоб автомобіль та пішохід ніколи не пересікалися у дворах, щоб він не заїжджав на територію, де ходять мами з візочками: підземний паркінг, стилобати. 

Бажано не використовувати пластикові вікна білого кольору. Вони здешевлюють будинки в цілому та з часом втрачають первісний колір. Балкони забудовник повинен склити одразу, щоб у подальшому будинок мав гарний цілісний вигляд. 

Це ж стосується і фасадів. Має бути жорсткий договір із власником будинку про їхній захист, згідно з яким на будинках не повинно бути супутникових тарілок, дротів, рекламних вивісок тощо. 

Крім того, всередині будинку має бути певний внутрішній дизайн. І класно, коли квартири спроєктовані так, що всередині можна займатися вільним, індивідуальним плануванням.

— Гарна, якісна архітектура допомагає продати будинок дорожче. Запит на неї високий. Люди готові платити гроші за комфортні якісні речі. Це допоможе зробити наше місто гарнішим і отримати повагу містян, — переконаний Ярослав Задорожний. 

Зробимо Чернігів велосипедним містом

Активіст Олександр Гашпар на вечірці поділився перевагами їзди на велосипеді та бажанням, щоби Чернігів став велосипедним містом. Зокрема, він запропонував збільшувати по місту кількість велопарковок і комфортних захищених велодоріжок; популяризувати повагу водіїв авто до велосипедистів; створювати підземні велопарковки; встановлювати біля будинків спільні захищені велогаражі, які допоможуть уникнути проблеми виносу та зберігання велосипедів у квартирах багатоповерхівок.

Світло в місті: яскраво чи затишно?

На цю тему можна було поспілкуватися з київським урбаністом, головою ГО «Рада з урбаністики Києва» Віталієм СЕЛИКОМ. Зокрема Віталій зазначив, що в Чернігові дуже гарна навігація в центрі і кияни охоче приїздять до нас на прогулянки. Виявляється, місто повинно віддавати перевагу теплому неяскравому світлу, бо перевищена освітленість призводить до світлового забруднення міста і тим самим призводить до безсоння, пришвидшеного старіння, збільшує ризик раку, діабету, серцево-судинних захворювань та ожиріння. Від сильної яскравості в місті змінюється також навігація тварин. Яскраве біле світло притягує їх до себе і збиває їхні міграційні потоки ізбиває в цілому екосистему нічного міста. 

— Існують азійська та європейська моделі освітлення. А ми перебуваємо десь посередині. Азійська модель передбачає холодне прохолодне світло, бо цілий день у них жарко і надвечір їм просто хочеться якоїсь прохолоди. 

Європейська традиція передбачає ввечері тепле приглушене спокійно світло, яке створює затишок. Україна — це європейська країна, тому нам треба тяжіти до європейської традиції. Брати приклад із таких міст, як Гамбург, Барселона, Мюнхен, Берлін, Мілан, Стокгольм, — розповів Віталій Селик.

На його думку, Чернігів гарне і комфортне місто, в якому є чудові місця з теплим освітленням, прекрасні локації для відпочинку. Але, наприклад, на проспекті Миру, Дитинці можна було би замінити джерела освітлення із лампами з жовтим тоном. А ось біля Катерининської церкви дуже комфортний і затишний простір, і під час вечірньої прогулянки очі не напружуються, а відпочивають.

Місто – для пішоходів

Дизайнер Дмитро КАРАУЛОВ розказав про пішохідність, як невід’ємну частину функціонування міста. 

Що ж таке сучасне пішохідне місто? Це місто, в якому найголовнішою є людина, її життя, здоров’я та добробут, а також, де для комфортного життя автомобіль не потрібен. 

Коли в місті багато автомобілей, то простір знелюднюється та деградує, а в пішохідних містах люди почувають себе більш захищено. Коли ми будуємо міста для автомобілів, то позбавляємо людей можливості використовувати ходьбу для щоденних потреб мобільності. 

Ще одним важливим фактором розвитку пішохідності є те, що пішохідні міста більш економічно розвинені. Коли людина ходить вулицями, вона взаємодіє з містом. До речі, в пішохідних районах вартість нерухомості більша, ніж там, де багато автомобілів. 

П’ять характеристик для міста, які найбільше впливають на бажання людей ходити пішки: щільність, зв’язанність, розмаїття, комфорт та безпеку. 

Чернігів стає останнім часом більш доброзичливим для пішоходів. При цьому пішохідні зони — це не просто тротуари для прогулянок, а цивілізований, та зручний громадський простір із безліччю можливостей для розваг і організації дозвілля. 

Чернігів перетвориться на різнобарвну оранжерею

Керівник КП «Зеленбуд» Чернігівської міської ради Артем СТАХ поділився не тільки досвідом, який підприємство переймає у різних фахівців, а й планами озеленення Чернігова: 

— Наше підприємство протягом останніх 4-х років бере участь в різноманітних інфраструктурних проектах нашого міста щодо ландшафтних дизайнів та озеленення територій: це і дитячий садочок на Масанах, прилегла територія до міського Палацу культури», сквери та парки. 

КП «Зеленбуд» має тепличні комплекси, і ми зможемо вирощувати квіти на замовлення нашого міста для того, щоб облаштувати клумби, квітники та зони відпочинку. Протягом останніх років Чернігів став квітучим та сучасним і тепер ми можемо не витрачати кошти на закупівлю рослин у приватних господарств, тому що в нас є власні потужності. 

«Ні» автівкам на дитячих майданчиках

Київська урбаністка Анна Даниленко вважає, що чим більше місто вкладає коштів в розвиток автомобільної інфраструктури — тим більше автомобілів з’являється на вулицях.

— Однією з проблем житлових масивів та новобудов є небезпека знаходження дітей на дворі через постійне пересування автівок і те, що дитячі майданчики перетворюються на парковки. Щоб уникнути цього, потрібно домовлятися зі своїми сусідами та дбати про територію, на якій ми живемо, — каже пані Анна. 

Анна наголосила, що міській владі потрібно уважніше продумувати дизайн вулиць, враховуючи місця для паркування автомобілів, а також впорядкувати простір для велосипедистів та пішоходів.

Наприкінці заходу секретар Чернігівської міської ради Олександр Ломако запропонував цікаві пропозиції щодо розвитку Чернігова. Так, наприклад, зробити пішохідну зону по Святомиколаївській вулиці, і вирішити недоліки в сфері велоінфраструктури. Він також пообіцяв, що пропозиції архітекторів та активістів будуть враховуватися, наголосивши, що міська влада готова до співпраці. 

Валентина НАУМЕНКО, 
Поліна МОГІНСЬКА
Фото Оксани ЧЕХ

 

Інші новини:


Світло її душі

Цю тендітну всміхнену жінку хочеться слухати й слухати – правильна українська мова, співочий голос і… цікаві історії з життя. Втім, про себе вона говорить не дуже охоче, а ось про свою бабуню Наталю, дідуся Трохима, маму Саню і тата Михайла – залюбки. Й оживають у її розповідях історії давно минулих днів...

2021-09-20 12:14