Чим загрожує та на що впливає несплата рахунків за надання житлово-комунальних послуг

2019-08-19 09:54

Так уже склалося, що ми здавна звикли лаяти комунальників за те, що не бачимо результатів їхньої роботи. Скаржимося, що прибудинкові території начебто не так облаштовані, що роботи з благоустрою не проводяться та ще на купу всього жаліємося.

Проте чи все так однозначно? Щоби прояснити ситуацію, ми вирішили поспілкуватися з представниками житлово-комунальних підприємств міста. Серед перших, до кого ми звернулися, начальник КП «ЖЕК-10» Ігор Лущай та його заступниця Оксана Мохир.

У ході бесіди вони розповіли нам про те, як працює підприємство, та навели певні цифри, пов’язані з боргами квартиронаймачів. Повідомили, які заходи проводяться для того, щоби заборгованості гасилися. Цією інформацією ми й хочемо поділитися з нашими читачами.

Зазначене підприємство обслуговує 873.4 тис. кв. м житла – це трохи менше 246 будинків (серед яких два будинки ОЖБК й гуртожитки). І в цих будинках – майже 40 тисяч мешканців. І з цих домів – 208 (або близько 84%) уже мають термін експлуатації понад 25 років. Відповідно – потребують капітального ремонту. А ремонтні роботи фінансуються з витратної статті «поточний ремонт», що включена в загальний тариф платіжок, які ми  отримуємо. Таким чином, наближаємося до першого пункту відповіді на запитання «На що впливає несплата рахунків?»

Коли ви або хтось із ваших сусідів не сплачує рахунки, то зменшуються надходження грошей на ремонт і обслуговування будинків, під’їздів, прибудинкових територій. Більше того, тягар несплати за кожного неплатника лягає на його сусідів у вигляді недоотриманих послуг. Тут також потрібно враховувати, що комунальні підприємства не всі роботи проводять самотужки, а залучають підрядників для виконання специфічних завдань (наприклад, для обслуговування ліфтів). Відповідно, мають розраховуватися і з ними. А коли виникає дефіцит коштів, роботи можуть відкладатися. Також підприємство несе збитки. Адже згідно з чинним законодавством воно має віддавати до бюджету податки від суми нарахованих послуг, а не від суми коштів, які сплатили мешканці. Тобто втрачає кошти, що могли б іти на благоустрій і саме місто. 

Які суми заборгованості та хто не платить? Станом на 01.04 поточного року (звітний період, за який є конкретні цифри) дебіторська заборгованість (яка включає і заборгованість населення перед КП «ЖЕК-10») становила 9 млн 233 тис. гривень. І це тільки перед одним з таких підприємств нашого міста!

Найчастіше не сплачують за надані послуги представники певних соціальних груп (страждають на алкоголізм, наркоманію) і ті, хто має низький рівень прибутку. Та є й такі, що принципово не вносять кошти, хоча можуть за все сплачувати вчасно. Щоби якось вплинути на ситуацію, працівники комунального підприємства систематично направляють претензії власникам  (орендарям) житлових і нежитлових приміщень, проводять збори мешканців будинків, де є заборгованості. Доходить справа й до суду. У 2018 році було порушено 49 судових справ на загальну суму 182,2 тисячі гривень. Але частіше керівництво підприємства намагається впливати на боржників м’якшими методами. Оскільки в разі судового позову стягується збір, який на цей час становить 1912 гривень – що також є додатковими витратами (коли суд закінчується, всі судові збори сплачує сторона, що його програла, відповідно, боржники мають іще більші витрати – Ред.).

Зазначимо: для тих, хто усвідомив проблему й намагається розрахуватися з боргами та не має можливості зробити це одразу, передбачена система реструктуризації. Це спосіб погашення боргу, за допомогою якого полегшуються умови його сплати за рахунок зміни строків виплати суми заборгованості  за житлово-комунальні послуги. Заборгованість сплачується щомісячно. Щоби провести реструктуризацію, наймачі, власники житлових приміщень або квартир мають звернутися до житлово-експлуатаційної організації з відповідною заявою.

У підсумку хочеться зазначити, що коли починаєш цікавитися, як влаштована робота комунальних підприємств, звідки вони беруть кошти і які мають проблеми, то мусиш визнати: відповідальність за не надані вчасно послуги часто-густо лежить і на самих користувачах цих послуг. Тож чи не слід нам спробувати трохи більше вникати в ці питання й, за можливості, допомагати тим, хто працює заради нашого комфорту? І тоді вже, маючи уявлення, як усе влаштовано, вимагати дотримання якості та обсягів надаваних послуг.

Дмитро ПАВЛЕНКО

Інші новини:


Запис онлайн чи жива черга?

Сьогодні ми розкажемо, які зміни у зв’язку з медичною реформою відбулися з 1 вересня 2019 року в комунальному некомерційному підприємстві «Дитяча поліклініка №1» Чернігівської міської ради. Докладніше про це розповіла заступник головного лікаря з медичної частини Наталія Крючко.

2019-09-16 10:08