Вибори на старті

2020-09-16 08:54

Про нинішню виборчу кампанію в умовах завершення децентралізації, нового адміністративно-територіального поділу та нового виборчого законодавства – розмова з політичним оглядачем Юрієм Паперним.

— Юрію, якою бачите виборчу кампанію?

— Доволі цікавою. Не така вже й велика кількість політичних сил, котра може подолати 5% бар’єр. Є своя специфіка місцевих виборів.  На них програєш – і навряд чи наступного разу про тебе згадають.  Не так, як на парламентських. Друге. Нині вибудовується система, коли депутат не зможе бігати з однієї політичної сили до іншої. Виборчий кодекс працює інакше. Всі політики, в яких зацікавлені лідери, стануть членами політичних сил. Безпартійних буде небагато. Бо люди, які потрапляють у ради – обласні, міські – повинні увійти у фракції. І голосувати так,  як вирішує фракція. Інакше через рік закінчиться імунітет, і політична сила, яка списком затверджувала всіх депутатів, виключає людей,  невідповідних своїй фракції. І вони втрачають мандат. Бо незгодні з партійною лінією і керівництвом.

— Можна бути на цих виборах самовисуванцем?

– Тільки в ОТГ, де до 10 тисяч виборців. Також можна на міського голову балотуватися чи голову ОТГ. Але якщо, наприклад, – і в громаду,  і в райраду одночасно, то тільки від партії. Чернігів має в раді 42 депутатські місця. Більш-менш активно проводять кампанію 5 політичних сил. Тому можна й визначити конкурс: 5 осіб на місце. А якщо врахувати, що в регіональних партійних списках буде декілька впливових людей, які конкурують одне з одним, то конкурс може бути ще більшим. 

— В області 7 територіально-виборчих округів. Ефективний такий поділ чи ні?

— Для тих політичних сил, що якимось чином впливають на роботу комісій, це, на мою думку, ефективно. Для міста Чернігова, зокрема, добре для місцевих політичних сил. Важливо розуміти: сильних депутатів не варто розміщувати в одному списку, а краще розподілити в різні. Чим більший розподіл, тим ефективнішою буде тактика. Багатоокруговість розпорошить дрібні нові партії. На обласному ж  рівні мінімальна кількість округів навпаки краща. Але насправді важко сказати, якою буде обласна кампанія. Бо такі вибори у нас уперше.  Це перший досвід роботи за нового виборчого кодексу і практика для нових парламентських виборів (208 округ).

До всього, великі політичні проєкти пішли нині в обласні ради в усій Україні. Бо великі політичні сили працюють не на особистості, а на рейтинг партії. Основні люди будуть у потрібному списку. До того ж, не помилюся, якщо скажу, що лише невелика частина виборців шукатиме потрібного кандидата й голосуватиме за нього. Нині бюлетені нові, а шрифт дрібний. Тому кандидатові треба тісно працювати з виборцями і говорити їм: ось моя політична сила, такий  квадрат,  а мій номер – такий. Виборцеві, як видно, треба йти зі шпаргалкою. У бюлетені політична сила зазначена в першому квадраті, другий квадрат поділений на 2 частини, як на поштових листівках чи конвертах у минулому. І пишеться там дві цифри – від 5 до 12 (список кандидатів – не менше 5 і не більше 12). 

— Вибори нестандартні. І будуть певні загрози.

— Перша – нове законодавство. Є законопроєкт, який досі не прийняли. Стосовно, наприклад, довідки про несудимість. Також варто згадати про довідки про аліменти і ще схожі моменти. За 10 днів треба підготувати пакети документів – і висування закінчиться. Наступна загроза. Підготовка комісій складна, часто йде онлайн навчання на нюансах законодавства. Дехто із членів комісій втече. Складна історія на 208 окрузі, де ще й парламентські вибори. З підрахунком бюлетенів теж буде нелегко. Спочатку рахують виборців за політичну силу. Хто подолав 5% бар’єр. А далі – депутатів, списки. Цифри можна не розібрати: скажімо, 6 чи 8, адже квадратики дрібні. Відтак сперечатимуться члени комісії не тільки з опонентами а й між собою.
Третя загроза теж велика – ситуація з короною. Чи буде червона зона брати участь у голосуванні? На мою думку, виборчий процес тут може  перенестися. Пролонгація –  30, 60 днів. А якщо 90 – то вибори будуть перенесені. Друге – явка на місцевих перегонах менша. А в карантин  – 10 кв. м на людину. У невеликих приміщеннях – до 17 осіб комісія, 10 спостерігачів. Запускати виборців по одному? Черга. Чекати? А не пропускати виборця ­– це  кримінальне порушення.

У день виборів журналісти побачать багато цікавого. Політичним силам, що до мене звертаються, кажу так: ваше завдання – для свого кандидата знайти особистого виборця. Якщо кандидати, наприклад, забезпечать виборців масками, це теж дуже добре. І це не підкуп. 

— Парадокси закондавства?

— Кодекс поділяється на 4 частини. Загальна, президентська, парламентська  і місцеві вибори. Ми використовуємо 1 і 4.  І навіть між ними є протиріччя. Постанови ЦВК наразі значать більше, ніж закон. На жаль, неможливо враховувати електронне голосування. Рапортували про швидкісний інтернет. А насправді буває, що його зовсім немає. Є навіть ями за 80 км від Чернігова. 

Хотіли додавати в бюлетень, наприклад, про референдум. Це не підтримано І правильно.

Ще одна особливість. Мало хто пам’ятає, але у нас були округи, де на вибори в обласну раду різниця між переможцем і 2 місцем була у 40-50 голосів. І тепер та ж сама може бути ситуація. Ось 210 округ, де торік на виборах до парламенту через суди змінилися результати. А наразі в облраду, райради чи  громади боротьба буде серйозна.  Цікава інформація: завдяки постійним довиборам в нашій області зростає чисельність профільних юристів. Вони знають процедури і можуть фахово відстоювати інтереси кандидата. А 20-30 голосів іноді ламають квоти і віднімають відсотки від партії.

Ще одна загроза, згадаймо вибори в громадах, – це чорний піар. Часто не треба нічого вигадувати. Просто опублікуй приховану правду. І – все. Такого буде багато. Грамотна сіра листівка не так давно збила людину з 1 на 3 місце. Далі. В Чернігові 75 тисяч виборців. На посаду міського голови  є впевнені лідери. І їм треба будь-яким чином подолати 1 тур. У другому ж турі ситуація може доволі розігрітися. І треба знати, що виборець, котрий, здається, обрав політичну силу, але не прийшов на вибори, в другому турі, часто голосує за іншого кандидата. Таке вже було. До речі, мери часто впливовіші за народних депутатів. Тому боротьба також буде.

Одночасні вибори по 208 округу теж мають ряд парадоксальних моментів.  Деякі політичні сили не балотуватимуться, а підтримають певного представника. А в облраду, наприклад, змінять політичну силу. У виборця ж буде такий собі конфлікт, тобто «політична шизофренія». Також більше 70 % віборців не шукатимуть список кандидатів, вони голосуватимуть за політсилу. 

— Чи є у нас зареєстровані кандидати на місцеві вибори?

— Комісії тільки прораховували округи. Зараз триває оприлюднення. До вівторка всі документи тільки прийматимуться. Значна кількість політсил має провести конференції, там висуватимуть кандидатів. До речі, маю свій підрахунок. Є кількість виборців, округів, чисельність впливових партій і, скажімо, до 50% явка виборців. Отож для Чернігова потрібно від 680 до 820 голосів за одного кандидата Якщо партія перевищує 5-відсотковий бар’єр, кандидат проходить. На рівні облради ще якісніше можна підрахувати. Не здивуюся, якщо деякі кандидати, прорахувавши все, раптом підуть з іншою політичною силою.

Розмовляла Людмила ПАРХОМЕНКО
Фото з Інтернету

Інші новини:


Цікава новація

У селищі Макошиному планують створити новий осередок правоохоронного захисту — поліцейську станцію.

2020-09-30 08:56